Qbuzz maakte maandagmiddag op het station in Assen bekend 164 elektrische bussen en 20 of zelfs 30 waterstofbussen aan te gaan schaffen. Daarmee hebben Groningen en Drenthe straks het grootste elektrische buswagenpark van Europa. Voor de reiziger betekent het veel nieuwe bussen. Wat kan men precies verwachten van de gepresenteerde bussen? Een overzicht.

Heuliez GX-ELEC G

Bij de Franse fabrikant Heuliez is een order voor 59 gelede elektrische bussen geplaatst. Deze gaan rijden op de Q-link-lijnen 1, 2, 3, 4 en 5, naast de al rijdende elektrische bussen van VDL, welke nu op Q-link 1 en 2 rijden. Het gaat om gelede bussen (met harmonica), zoals nu ook al rijdt op de Q-link. De bussen van Heuliez kenmerken zich door veel opties in het design. Zo waren in de demobus in Assen interieurverlichting en doorzichtige stoeltjes aanwezig. In de Q-link-bussen komen overigens dikkere stoelen. Q-link 6, 12 en 15 blijven voorlopig nog rijden op (bio)diesel.

Ebusco 2.2

De grootste order is geplaatst bij Ebusco in Deurne. Zij gaat 60 bussen van het model 2.2 leveren. Daarvan rijden er al 37 bij Qbuzz vanaf dit jaar, in de Drechtsteden in Zuid-Holland. De bus die aanwezig was betrof één van de stadsbussen uit de regio. In Groningen en Drenthe zullen de bussen gaan rijden op de streekdienst. de bus kan bekend voorkomen, want op de Airportlink tussen Groningen en Eelde zet Qbuzz al een iets oudere versie van de Ebusco-bus in. De elektrische techniek en motor worden ontwikkeld de Ebusco zelf, de overige onderdelen worden ingekocht bij andere fabrikanten. De bussen krijgen een accu waarmee een afstand van 400 kilometer kan worden gehaald. Daardoor hoeft de bus alleen ‘s nachts aan de lader. De order voor Groningen en Drenthe is de grootste voor Ebusco tot nu toe.

VDL Citea SLF-120 Electric en SLFA-180 Electric

Voor de stadsdiensten heeft Qbuzz gekozen voor 12- en 18 meter-bussen van VDL Bus & Coach in Eindhoven. Het lange type is al bekend van Q-link 1 en 2 in Groningen. De bussen zullen worden ingezet op alle stadslijnen in Groningen, Assen en Emmen. Het gaat om 45 VDL-bussen in totaal. Op dit moment rijdt dit elektrische type vooral bij Arriva, onder meer op Schiermonnikoog en lijn 66 tussen Leeuwarden en Holwerd.

Alle nieuwe bussen worden voorzien van usb-oplaadpoorten, airco en wifi. Ze produceren 90 procent met CO2 dan de bussen die ze vervangen. Enkele huidige bussen gaan in eerste instantie mee naar de nieuwe concessie. Dat gaat onder meer om de bussen van lijn 15 in Groningen en de Qliner-dubbeldekkers.

Na de zomer moeten de eerste nieuwe bussen arriveren. Chauffeurs zullen dan proef mogen rijden om aan de bussen te wennen. In welke kleuren de bussen gaan rijden is ook nog niet duidelijk. De laatste hand aan de nieuwe huisstijl wordt momenteel gelegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *