Het is goedkoper om de Lelylijn aan te leggen dan de bestaande spoorverbinding tussen Groningen en de Randstad te versnellen. Dat is één van de conclusies uit een haalbaarheidsonderzoek naar de lijn dat vandaag door de staatssecretaris Van Veldhoven openbaar werd gemaakt.

Zij wilde de resultaten eerst nog onder de pet houden, tot grote onvrede van de drie Noordelijke provincies. Na druk uit de Tweede Kamer is het onderzoeksresultaat woensdag alsnog openbaar gemaakt.

Daarin wordt de aanleg van de Lelylijn kansrijk genoemd. De route via Drachten, Heerenveen en Emmeloord richting Lelystad zou ervoor zorgen dat de reistijd tussen Groningen en de Randstad afneemt tot 1 uur en 40 minuten. Nu is die nog ruim twee uur.

Het verwachte aantal reizigers op de Lelylijn bedraagt volgens het onderzoek zo’n 22.500 per dag. Plaatsen als Drachten en Heerenveen zouden daarnaast volgens het onderzoek een boost kunnen krijgen.

De kosten van de aanleg van het nieuwe spoor tussen Groningen en Lelystad bedragen naar schatting tussen de 3,2 en 6,4 miljard euro. Het verhogen van de maximumsnelheid op het baanvak Groningen – Zwolle zou tussen de 3,6 en 7,1 miljard euro moeten kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *