De zuidelijke ingang van het station. Bron: Koen van Velsen architecten/Beauty & the Bit

Aannemer Strukton Civiel gaat de verbouwing van het station in Groningen uitvoeren, in samenwerking met Koen van Velsen architecten, RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, TAK restauratie architecten en kunstenaar Gabriel Lester. De provincie, gemeente, NS en ProRail maakten dat maandagmiddag bekend op het station. Ook de ontwerpen zijn gepresenteerd.

De verbouwing van de komende jaren moet ervoor zorgen dat het station toekomstbestendig wordt. Veel regionale treinen gaan doorrijden op het Hoofdstation. Nu is dat nog niet mogelijk, omdat haast alle perrons kopsporen zijn. De regionale treinen gaan het dichtst bij het stationsgebouw stoppen, op de eerste drie perrons. De achterste vier sporen worden voor de treinen van de NS gereserveerd. Daarnaast worden de sporen die nu meteen voor het stationsgebouw liggen verwijderd, zodat er bij het gebouw en de perrons een soort plein ontstaat.

Architect Koen van Velsen geeft een toelichting op het ontwerp

Reizigers gaan gebruikmaken van een voetgangerstunnel om de perrons te bereiken. Deze begint achter de stationshal en eindigt bij het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het stationsgebied. De perrons zijn bereikbaar via de trap, roltrap en lift. Er komen chipkaartpoortjes bij deze opgangen. Naast de voetgangerstunnel komt een fietstunnel, tussen het Stadsbalkon en de Rivierenbuurt.

De voetgangerspassage. Bron: Koen van Velsen architecten/Beauty & the Bit

Bij de tunnel komen winkels op een reizigersplein, en onder de tunnel komt een fietsenstalling met plaats voor ongeveer 6600 fietsen. Daarmee wordt de totale capaciteit die erbij komt voor fietsen 8000.

Het busstation komt direct naast het achterste treinperron te liggen, waarbij de maaivelden op dezelfde hoogte worden aangelegd. Op het nieuwe busstation komen twaalf haltes aan een eilandperron. Dat betekent dat de bussen achter elkaar zullen stoppen. Op iedere halte is plaats voor twee bussen, waardoor er 24 bussen tegelijk kunnen staan. De bussen tussen het noorden en zuiden zullen gaan rijden via een bustunnel. Die komt ongeveer op de locatie waar het gebouw van PostNL stond aan de Achterweg. In het Emmaviaduct komt een speciale op- en afrit voor busverkeer.

Architect Koen van Velsen is trots op het ontwerp: ‘we hebben het ontworpen met een heel team, onder leiding van Strukton. Voor het project hebben we vijf kernthemaʼs ontwikkeld, één daarvan is dat we een gebouw voor de stad wilden maken, waarbij we naadloos aansluiten op de gebiedsontwikkeling aan de zuidzijde’, aldus de architect. ‘We wilden geen trein of busstation maken, of fietsplaats, maar integrale plaats voor het OV, samen in het complex als onderdeel van de stad.’

Eén van de treinperrons. Bron: Koen van Velsen architecten/Beauty & the Bit

Wethouder Roeland van der Schaaf is ook trots. ‘Ons Hoofdstation wordt verbouwd op zoʼn manier dat het nog mooier wordt, en de historie die er is wordt versterkt. Ik kan niet wachten tot het klaar is na het zien van de plaatjes.’ Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk denkt dat het station een huiskamerfunctie gaat krijgen voor Stad en Ommeland. ‘Als provincie zijn we blij met dit ontwerp. Het is straks niet het station van alleen de stad, maar van de hele provincie.’

Het perronplein achter het Stationsgebouw, waar de eerste sporen worden weggehaald. Bron: Koen van Velsen architecten/Beauty & the Bit

De verbouwing van het station start in 2020. Als alles volgens plan verloopt, zijn de werkzaamheden in 2023 klaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *