Het OV-bureau is van plan het Q-link-netwerk rond Groningen uit te breiden met een verbinding naar Eelde en De Punt. Het gaat hierbij om een verlenging van de route van één van de paarse Q-links.

Het gaat om vroege plannen welke uiteindelijk eind volgend jaar hun beslag moeten krijgen. Dat het OV-bureau nu al met de ideeën naar buiten treedt heeft te maken met de plannen van de gemeente Tynaarlo voor het herinrichten van de Hoofdweg, legt Jorne Bonte van het OV-bureau uit.

“Toen wij van de plannen van de gemeente hoorden hebben we gelijk gezegd ‘zorg dan ook voor goede haltes waar we met Q-link zouden kunnen stoppen’. We kiezen voor een Q-link-verbinding omdat de bus vanuit Eelde minder wordt gebruikt dan de bus in vergelijkbare plaatsen zoals Roden en Zuidlaren.”

Onderdeel van de plannen is een aangepaste route. De nieuwe busroute loopt via de A28 via Haren, vervolgens via de Meerweg langs het Paterswoldsemeer. In Eelde-Paterswolde rijdt de bus in een rechte lijn via de Hoofdweg. De kronkelige route door het dorp verdwijnt daarmee. Bonte voorziet een impuls in de busverbinding. “Een grote groep reizigers gaat erop vooruit. In november is er een presentatie geweest waar bewoners bij waren. Daar hoorden we positieve reacties. Mensen zijn blij dat de route sneller wordt.” De bus doet er vanuit Eelde naar het Hoofdstation en de binnenstad straks ongeveer een half uur over. Volgens Bonte reist het grootste deel van de reizigers daar naartoe.

Niet iedereen is blij met de plannen. Een groep inwoners van Eelde betreurt het dat de afstanden tot de bushaltes soms groter worden en vinden het jammer dat het Martini Ziekenhuis niet meer rechtstreeks bereikbaar zal zijn. Eén van hen is Claudette Kraai.

“Lijn 9 is ideaal omdat je bij het ziekenhuis in- en uit kunt stappen. Wij zijn in Eelde gericht op het Martini Ziekenhuis. Veel mensen gaan altijd met de bus hier naar toe, voor bezoek aan iemand die daar ligt, als zij zelf een afspraak hebben, maar er werken ook best veel mensen uit Eelde-Paterwolde in het Martini Ziekenhuis. Ook mensen die in het bezit zijn van een auto maken vaak gebruik van lijn 9 voor een bezoek aan het Martini Ziekenhuis omdat de verbinding goed en betaalbaar is. Dit wordt straks het hele dorp ontnomen en dat vind ik erg omdat een goede verbinding met een ziekenhuis zo belangrijk is”, zegt zij.

Bonte zegt dat er wordt gekeken naar deze verbinding. “Voor het Martini Ziekenhuis willen we het liefst een goede overstap bij de Van Ketwich Verschuurbrug. We zijn met de gemeente in overleg om hier een goede plek voor te vinden.” Er reed eerder wel een bus tussen P+R Haren en het Martini Ziekenhuis. Deze lijn 25 rijdt niet meer, waardoor een overstapmogelijkheid daar er ook niet meer is. “Lijn 25 deed het niet goed. Dit kwam omdat er niet echt bereikbaarheidsproblemen bij het Martini Ziekenhuis waren. Het parkeren is er ook relatief goedkoop, daardoor stapten mensen in Haren niet over van de auto op de bus”, aldus Bonte.

Een bijkomend effect van de plannen is dat de Groningerweg tussen de Borchsingel en Meerweg haar busverbinding kwijtraakt. Hier stappen weinig mensen in, zo’n veertig per dag, blijkt uit tellingen die in maart vorig jaar zijn gedaan. De wijk Ter Borch in Eelderwolde behoudt daarbij wel haar bus. “De huidige route van de stadsbus naar Eelde en De Punt wordt verlegd via Ter Borch naar P+R Hoogkerk”, aldus Bonte. Eerder reed hier al een matig gebruikte stadslijn. Het OV-bureau verwacht nu meer reizigers voor deze verbinding. “Er wonen nu meer mensen in Ter Borch en de nieuwe route is sneller dan de oude lijn 5 door De Wijert en Coendersborg.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *