Het interieur van een GTW-trein. Foto: Arriva

Eind dit jaar gaat de nieuwe concessie voor het regionale treinvervoer in Groningen en Friesland van start. Arriva begint dan aan een nieuwe periode van vijftien jaar op het Noordelijke spoor.

Er zullen nieuwe treinen gaan rijden, ook worden er bestaande treinen, Spurts, verbouwd. Arriva heeft voor het eerst getoond hoe de treinen eruit gaan zien.

Van binnen krijgen de stoelen nieuwe zitkussens en hoofdsteunen. Er wordt gebruikgemaakt van een duurzaam alternatief voor leer. De treinen hebben een rolstoeltoegankelijk toilet, oplaadpunten voor apparaten en een afgesloten stiltecoupé. Ook kunnen reizigers op het perron straks al zien in welk deel van de trein nog plaatsen beschikbaar zijn.

De omgebouwde treinen krijgen verder een installatie om remenergie op te slaan. Daarmee worden de treinen hybride. Het nieuwe type trein dat wordt aangeschaft, de WINK, eveneens van fabrikant Stadler, gaan op HVO rijden, een biodiesel. Daar wordt nog AdBlue als additief aan toegevoegd. Ook de WINK slaat remenergie op. Het interieur wordt vergelijkbaar als dat van de Spurt, al is de trein niet helemaal gelijkvloers.

Van de nieuwe WINK’s wordt de eerste trein dit voorjaar in Nederland verwacht. Er zullen dan eerst testritten worden gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *