NS blijft tot 2035 rijden op Hoofdrailnet

De NS is ook na 2024 de vervoerder op de belangrijke spoorverbindingen in Nederland. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft de concessie voor het Hoofdrailnet tot 2035 aan de vervoerder gegund.

Van Veldhoven doet dit uit het oogpunt van kwaliteit en stabiliteit, zegt ze tegen De Volkskrant. Ze ziet daarbij voorlopig af van het afsplitsen van enkele Sprinter-verbindingen uit de concessie. Alleen de verbinding Zwolle – Leeuwarden wordt voor de periode vanaf 2025 al apart aanbesteed.

In het regeerakkoord is afgesproken dat het kabinet vier Sprinterlijnen apart zou gaan aanbesteden. Ook Groningen – Zwolle hoort daarbij. Commerciële vervoerders als Arriva en Connexxion maken zich al jaren hard voor deze mogelijkheid, maar de NS ziet dit niet zitten. “Het leidt tot langere reistijden, meer overstappen en meer onduidelijkheid over tarieven”, zegt de vervoerder.

De verbinding Groningen – Zwolle wordt nu op zijn vroegst vanaf 2032 afgesplitst van het Hoofdrailnet. De commerciële vervoerders zijn teleurgesteld over dat besluit. De Intercity’s blijven wel bij de NS.

Reis door naar deze berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *