De provincie Groningen wil dit jaar nog vier waterstoftreinen voor de spoorlijnen in Groningen aanschaffen. 45 miljoen euro daarvan betaalt de provincie zelf, wat is goed is voor de aanschaf van drie treinen.
De provincie hoopt de resterende 15 miljoen euro los te krijgen bij Het Rijk en heeft daarom een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen gestuurd.
Met de nieuwe treinen wil men een deel van de treindiensten op de lijnen Groningen – Delfzijl en Groningen – Veendam uit gaan voeren. Met dit extra materieel zijn er ook direct genoeg treinstellen beschikbaar om het doortrekken van het spoor naar Stadskanaal wat dit betreft te kunnen realiseren.
Hoogst opmerkelijk. De provincie gaat immers over regionale exploitatie (en dus ook de treinen), het Rijk gaat over de infrastructuur. Dit verzoek maakt dus op voorhand al weinig kans.
Een verzoek aan het Rijk voor aanleg van partiele bovenleiding bij stations (tbv opvang remenergie en voeden van accutreinen) betreft wel infra, en is daarom veel kansrijker. Daar komt bij dat Arriva dergelijke treinen al heeft, er goede ervaringen mee heeft en die techniek een veel hoger energetische efficientie heeft dan waterstof. Kortom, het lijkt er steeds meer op dat bestuurlijk & ambtelijk Groningen zich mee heeft laten slepen door de waterstoflobby en er “hogere belangen” meespelen. Ik moet nog zien of “Den Haag” daarin meegaat…
Wat ik mij dan ook afvraag: zijn er in de provincie Groningen tegenwoordig geen kritische statenleden meer? Of laat iedereen zich collectief verblinden door mooie hightechverhalen en droombeelden over een waterstofeconomie ? De gelijkenis met Zuiderzweeftrein, lightrail, regiotram en kabelbaan is treffend…