Groot deel Q-link-wagenpark staat al weken langs de kant door technische problemen/ 1 minuut leestijd

Qbuzz kampt al enkele weken met grootschalige problemen en storingen rond een deel van haar Q-link-bussen. Het gaat om de elektrische bussen, vooral die van fabrikant Heuliez.

Bronnen vertellen aan OV Nieuws GD dat er vooral bij dit type bus diverse problemen opspelen, zoals met de pantograaf welke wordt gebruikt om de bussen op te laden. Het vochtige weer zou ervoor zorgen dat hoogspanningskabels vochtig worden, het systeem daardoor niet goed werkt en de bussen niet goed op kunnen laden.

Sinds het nieuwe jaar lijken de problemen met deze bussen toe te nemen. Eerder afgelopen week stond bijna de helft van de Franse Heuliez-bussen in Groningen aan de kant, al dan niet met problemen. Een telling op dit moment laat zien dat 12 van de 47 betreffende Heuliez-bussen al minimaal een week niet in de reizigersdienst zijn ingezet.

Qbuzz rijdt een deel van de ritten op de Q-link-lijnen nu met andere stadsbussen, streekbussen en reservebussen. Soms zijn dat korte standaardbussen die niet altijd genoeg capaciteit hebben voor iedereen. Vaak gaat het om dieselbussen in plaats van de elektrische bussen van Heuliez.

Eerder waren er ook al problemen met hetzelfde bustype in Groningen. Toen waren er onder andere oplaadproblemen bij een deel van het wagenpark. Ook zouden er in de afgelopen jaren meermaals bussen van de Franse fabrikant in Groningen stilgevallen zijn. De dealer heeft destijds meerdere bussen nagekeken en gerepareerd.

Qbuzz is door OV Nieuws GD voorafgaand aan de publicatie van dit artikel gevraagd om een reactie, welke uit is gebleven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *