De nieuwe Friesenbrücke bij Weener moet niet 20 minuten maar 35 minuten per uur beschikbaar zijn voor reizigerstreinen. Reizigersorganisaties Rover uit Nederland en Pro Bahn uit Duitsland hebben dat in het afgelopen weekend gezegd.
Met de plannen om de brug 20 minuten te openen is er alleen ruimte voor de huidige treinen tussen Groningen en Leer. Het inpassen van bijvoorbeeld een sneltrein, zoals de Wunderline, wordt lastig.
Rover zegt te zijn geschrokken van de plannen. Ook haar Duitse equivalent Pro Bahn is niet blij. Malte Diehl van de afdeling Niedersachsen-Bremen vindt dat de ruimte voor passerende schepen en treinen verkeerd is verdeeld. Volgens Diehl zou de brug idealiter niet vaker dan vier keer daags open moeten mogen, maar een beschikbaarheid van 35 minuten per uur voor treinverkeer is het minimum wat hem betreft.
Beide verenigingen willen dat er na de opening van de Friesenbrücke ook direct, zij het beperkt, directe treinen tussen Groningen en Bremen gaan rijden. Dat zou dan kunnen als een regionale exprestrein die er ongeveer twee uur over doet, bijvoorbeeld drie keer per dag. Rover en Pro Bahn roepen de betrokken organisaties en overheden op om met passagiersvriendelijke oplossingen te komen.