Er gaan niet twee extra Sprinters per uur tussen Groningen en Zwolle. Kamerleden Van der Graaf (ChristenUnie), De Hoop (GroenLinks-PvdA) en Minhas (SP) dienden donderdag in de Tweede Kamer een motie in om in de brede spits de aantal Sprintertreinen tussen Groningen en Zwolle te verhogen, nu Arriva deze voorgestelde treinen niet mag uitvoeren.

Eerder diende Arriva een aanvraag in om deze dienst aanvullend op de NS-treinen te rijden. Dit plan gaat niet door omdat staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft besloten dat de NS de enige vervoerder op het traject blijft. Daarom besloten de drie kamerleden de door Arriva voorgestelde extra treinen via de motie alsnog in de concessie voor het Hoofdrailnet opgenomen te krijgen, waardoor de NS ze alsnog verplicht zou moeten gaan uitvoeren.

Nu inmiddels is besloten ook meer Intercity’s te laten rijden tussen Groningen en Zwolle wordt de overgebleven capaciteit op het spoor erg krap. Vooral de ‘flessenhals’ tussen Meppel en Zwolle is een probleem. Die treinen met een stop in Assen komen er wel, maar dat geldt niet voor de Sprinters die onderweg overal stoppen, aangezien de motie donderdag door een meerderheid in de Tweede Kamer is afgewezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *