Foto: OV-bureau Groningen Drenthe

Als het aan het OV-bureau Groningen Drenthe ligt, wordt de eerste paal in de op te zetten nieuwbouwwijken in beide provincies een bushaltepaal. Het bureau heeft een bidbook voor gemeenten samengesteld waarin het pleit voor het direct opzetten van goede OV-verbindingen als alternatief voor de auto, getiteld ‘De eerste paal is een haltepaal’.

Het OV-bureau zou graag zien dat het openbaar vervoer direct alle ruimte krijgt in nieuwbouwplannen. Het bureau zegt op basis van ervaringen met de nieuwbouwwijken Kloosterveen in Assen en Oostindie in Leek te weten dat bewoners sneller kiezen voor het OV in plaats van een tweede auto wanneer er direct na oplevering van de eerste woningen al een busverbinding is.

In de Regio Groningen-Assen gaat het OV-bureau nu voor vijf nieuwbouwgebieden vanaf de start direct meepraten over de inpassing van OV-verbindingen. Dit zijn in Groningen de wijken Suikerzijde, Stadshavens en Meerstad, gebieden in Noordenveld (Roden, Norg en Peize) en de wijk Kloosterveen in Assen. Deze projecten vallen onder NOVEX-programma binnen de Regio Groningen-Assen. Het OV-bureau gebruikt de gebieden in haar visiedocument als voorbeeld van haar visie.

De voorstellen uit de eerste visie

Meerstad

Voor Meerstad ziet het OV-bureau de optie om de bus ook te laten rijden naar de nieuwbouwgebieden Grunopark en De Wierden (en door naar Harkstede). De bus gaat op die manier vier keer per uur rijden, waarvan twee keer naar De Zeilen (huidige routetak welke wordt doorgetrokken) en twee keer naar de nieuwbouw. Hiervoor ziet het OV-bureau mogelijkheid voor zeven nieuwe, hoogwaardige bushaltes.

Suikerzijde

Voor de wijk Suikerzijde wordt uitgegaan van een nieuwe, hoogwaardige verbinding op de route Zernike – P+R Reitdiep – De Held – Suikerzijde – Hoofdstation. In eerste instantie wil men echter de bestaande stadslijnen 8 en 18 via de Suikerzijde laten rijden op het gedeelte tussen de Johan van Zwedenlaan en Meubelboulevard Hoendiep. Deze buslijnen moeten ook gaan stoppen bij de nieuw te openen treinstation op de Suikerzijde, wat vooralsnog gepland staat voor 2032. De wijk moet volgens het OV-bureau ontsloten worden met hoge frequenties.

Stadshavens

De nieuwbouwwijk Stadshavens komt redelijk dichtbij de Groninger binnenstad te liggen, achter het Damsterdiep. Voor deze nieuwe wijk wil het OV-bureau drie hoogwaardige bushaltes aan het Damsterdiep hebben liggen. Het huidige busverkeer hoeft niet te worden omgeleid, want het bureau stelt fiets- en wandelroutes voor vanuit de wijk richting de bestaande haltes van lijn 5 aan de Sontweg en lijn 6 aan het Damsterdiep. Wellicht moeten de haltes aan de laatste straat wel worden verplaatst voor een optimale situering.

Kloosterveen

Ten westen van de huidige wijk Kloosterveen in Assen wordt nu al gewerkt aan de Kloosterakkers. Hier ziet het OV-bureau graag twee nieuwe haltes komen, waaronder een nieuwe hub met P+R-terrein bij de Norgerbrug. Daar moeten de lijnen 20, 114, 115 en 309/319 gaan halteren. De Qliners worden daarvan omgeleid, waarbij de nieuwe route langs de vaart komt te lopen. De wijk Kloosterveen blijft goed bediend door de lijnen 114 en 115. Deze bussen uit Oosterwolde en Appelscha rijden via de nieuwe westelijke ontsluitingsweg en de Hildegard van Bingenweg naar het centrum en het station van Assen.

Noordenveld (Roden, Peize en Norg)

Bij Roden, Peize en Norg komen nieuwe woongebieden met in totaal zo’n zeshonderd nieuwe woningen. Voor deze gebieden moeten enkele nieuwe haltes worden toegevoegd aan lijn 83 en lijn 109. De bussen moeten van ‘s ochtends vroeg tot laat in de avond regelmatig rijden, met een streven naar twee ritten per uur in de spits. Mocht er een Lelylijn worden aangelegd, dan wil het OV-bureau Leek en Roden daarnaast direct verbinden met een station van deze lijn.

Het OV-bureau heeft het document overhandigd aan Henk Jumelet, als Drents gedeputeerde voorzitter van het Portefeuilleoverleg Verkeer en Vervoer. Ook Harmke Vlieg, voorzitter van de Regio Groningen-Assen heeft een exemplaar in ontvangst genomen. Daarnaast krijgen de wethouders van Groningse en Drentse gemeenten een exemplaar toegestuurd.

In deze video wordt de achtergrond van het visiedocument kort en bondig uitgelegd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *