Treinreizigers krijgen vanaf eind dit jaar forse wijzigingen voor de kiezen. De dienstregeling van de NS wordt ingrijpend aangepast ten opzichte van de huidige situatie.

In twee stappen wordt toegewerkt naar een structuurwijziging om zo robuust te zijn voor de toekomst. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Intercity over de Hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam door gaat rijden naar Leeuwarden en Groningen. Het komend jaar kan dit nog niet, waardoor er tijdelijke lijnennetten zullen worden gevoerd.

Dit betekent dat de trein tussen Groningen en Den Haag in de nieuwe dienstregeling wordt ingekort tot het traject Groningen – Schiphol. Reizen van en naar Den Haag zullen dan definitief via de Veluwelijn gaan verlopen, maar wel zonder overstap en zelfs enkele minuten sneller dan nu het geval is. Een reis tussen Groningen en Schiphol wordt iets langer. Voor de reis tussen Groningen en Rotterdam is een overstap straks noodzakelijk, in Gouda.

Uiteindelijk moet de trein tussen Groningen en Schiphol door worden getrokken naar Rotterdam Centraal, waarmee een reis daar naartoe dan via de Hanzelijn zal gaan verlopen, en dus ook via de HSL.

Er is meer goed nieuws voor het noorden. Aan de randen van de dag moet er een snellere Intercity gaan rijden tussen Zwolle en Groningen. Waar nodig en mogelijk worden dan ook Sprinterritten ingelegd voor de tussenliggende stations. De eerste Intercity van Groningen naar de Randstad op werkdagen zal daarmee een uur eerder gaan vertrekken dan dit jaar nog het geval is. Daarnaast komt er een extra rit van de Spitssprinter tussen Groningen en Assen.

Het is nu aan de adviserende organen als reizigersorganisaties en spoorbeheerder ProRail om iets van de plannen te vinden. De definitieve dienstregeling van de NS wordt komend najaar gepubliceerd en gaat op zondag 15 december van start.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *