Foto: NS

De NS heeft haar nieuwe Dubbeldekker Nieuwe Generatie-trein (DDNG) gepresenteerd. Dit nieuwe materieeltype moet de dubbeldekkers van het type DDZ vervangen, welke over een aantal jaren gefaseerd uit dienst zullen gaan.

De oudste DDZ-treinen zijn momenteel zo’n 34 jaar oud en kwamen op het spoor als stoptrein. Inmiddels rijden zij, na een revisie op Intercitylijnen. De nieuwe treinen zullen direct voor de Intercitydienst gebouwd worden.

Bij de ontwikkeling van de nieuwste NS-trein is onder andere rekening gehouden met de verwachte groei van het aantal reizigers in de komende jaren. Dit leidt onder andere tot minder brede stoelen in de eerste klas, waardoor ook het verschil tussen eerste- en tweede klas minder groot zal zijn. Aan toegankelijkheid is ook gedacht. De trein is laagvloers en beide uiteinden van de trein zijn enkeldeks, met daar ook rolstoelplekken.

Ook nieuw zijn bartafels aan het raam, met krukjes en daarmee ruimte om te werken met uitzicht, bijvoorbeeld met laptop of tablet. Er is ook een nieuw, verhoogd zitje met ruimte voor vier personen en plek voor extra bagage.

De NS heeft de zestig nieuwe DDNG-treinen in 2022 besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Dit bedrijf heeft eerder onder andere de SNG-treinen van de NS en toestellen voor de Amsterdamse metro gebouwd. De eerste DDNG-stellen moeten vanaf 2028 op het spoor instromen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *