Het Hoofdstation in Groningen is vanaf nu niet langer een zogeheten kopstation. De koppeling van de Arriva-sporen aan beide zijden van het station is gereedgekomen.

Het was één van de grote pijlers in de verbouwing van het station: de mogelijkheid voor regionale treinen om op elkaar door te rijden. Daarmee is het mogelijk geworden zonder overstap meer bestemmingen te bereiken.

De doorkoppelingen

Arriva rijdt vanaf maandag zes dagen per week door met haar treinen op het verbouwde station. Daarmee wordt het van maandag t/m zaterdag mogelijk om in een kwartier per trein van het Europapark naar Noorderstation te reizen en ook tussen Sauwerd en Zuidbroek rijdt straks ieder kwartier een trein.

De stoptreinen vanuit Leeuwarden (RS1) worden in de spits gekoppeld aan de sneltreinen naar Winschoten (RE6), op zondag, wanneer de sneltrein (RE1) vanuit Leeuwarden niet naar Groningen Europapark rijdt, rijden deze treinen tot het Europapark. De Eemshaven wordt gekoppeld aan Bad Nieuweschans (RS4) en Delfzijl en Veendam gaan tenslotte ook op elkaar doorrijden (RS5), waarbij de vertrektijden van de verbinding Groningen – Delfzijl met ongeveer een kwartier zullen verschuiven.

Het gaat nog wel om een tijdelijke situatie, omdat in Duitsland het spoor naar Leer nog niet klaar voor de reizigersdienst is. Zodra Arriva weer naar Leer kan rijden, worden de koppelingen aangepast. Dan gaat de sneltrein vanuit Leeuwarden doorrijden naar Leer en gaat de RS4 vanuit de Eemshaven juist naar Winschoten rijden. Door deze maatregel sluit de trein in Leer straks aan op de Duitse trein naar Bremen.

Perronindeling

Op het Hoofdstation is het nodige verbouwd en liggen perrons op andere plekken. waarbij de indeling door de doorkoppeling uiteraard ook verandert. Dit is de reguliere perronindeling voor de treinen:

  • Spoor 1: richting Delfzijl en Eemshaven
  • Spoor 2: richting Veendam en Bad Nieuweschans
  • Spoor 3: richting Leeuwarden
  • Spoor 4: Intercity richting Schiphol
  • Spoor 5: Intercity richting Den Haag
  • Spoor 6: Sprinter richting Zwolle
  • Spoor 7: Sprinter richting Zwolle

De perrons 3 t/m 7 zijn vanaf nu bereikbaar via de nieuwe reizigerstunnel achter het stationsgebouw. Hierbij zijn de perrons van Arriva en die van de NS fysiek gescheiden van elkaar, waardoor een overstap van de ene op de andere vervoerder altijd via de tunnel zal verlopen. Sporen 1 en 2 liggen direct achter het stationsgebouw. Om al deze redenen zijn de Arriva-perrons niet afgesloten met poortjes; de reizigerstunnel is immers openbaar te bewandelen zonder door poortjes te hoeven. De toegang van de NS-perrons 4 t/m 7 is vanaf nu wel met poortjes geregeld. Verderop aan de zuidzijde van de reizigerstunnel wordt het later mogelijk de nieuwe fietsenstalling en het busperron te bereiken. De reizigerstunnel en opgangen zijn voorzien van trappen, roltrappen en liften.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *