Een belangrijk moment in de verbouwing van het Hoofdstation in Groningen heeft plaatsgevonden: zondagochtend is in alle vroegte na een buitendienststelling van 64 dagen het nieuwe gedeelte voor de treinen op het station in gebruik genomen.

Daarmee is het gedeelte voor treinreizigers nu klaar. Het verbouwde station heeft haar perrons recht voor de monumentale stationshal liggen. Via de eveneens voltooide reizigerspassage zijn de zeven perrons van het station bereikbaar. De eerste drie zijn voor de treinen van Arriva, sporen 4 t/m 7 voor de NS.

De NS-perrons zijn met de ingebruikname van de reizigerspassage alleen nog bereikbaar via poortjes. De Arriva-treinen gebruiken perrons waar geen poortjes zijn geïnstalleerd. De vervoerder heeft chipkaartlezers geplaatst in de reizigerspassage.

Het verbouwde station bleek zondagochtend direct een populaire trekpleister. Tussen de soms haastende reizigers door begaven zich veel mensen gewapend met een fotocamera of mobiele telefoon om de nieuwe spoorentree van Groningen vast te leggen. Bezoekers kregen een kaneelbroodje en plantenzaadjes aangeboden om het opnieuw in gebruik nemen van het station te vieren.

Niet alleen voor de bezoekers is het een mooie kennismaking met het vernieuwde station, ook het spoorwegpersoneel was zichtbaar trots. Want ook al zien de treinen er nog altijd net zo uit als anders, veel medewerkers van Arriva en NS kunnen een grote glimlach niet verbergen deze ochtend.

De komst van de roltrappen is direct goed ontvangen, want vooral de binnenkomende treinen vanuit Zwolle zorgen direct voor een flinke drukte op de roltrap vanuit de reizigerspassage naar de stationshal. Dat heeft er wellicht ook mee te maken dat de tunnel vanaf de zuidzijde van het station nog niet te bereiken is zoals uiteindelijk de bedoeling is. Het Spoorkwartier met de te bouwen woningen en een nieuw busstation aan de zuidkant is voorlopig nog niet klaar. Er is een tijdelijke route met een trap richting de reizigerstunnel aangelegd vanaf de Achterweg, maar die blijkt beduidend minder druk deze zondag. Houten schuttingen houden de bouwplaats aan deze kant vooralsnog uit het zicht, maar uiteindelijk kan men hier rechtdoor lopen richting de Rivierenbuurt.

Maandagochtend volgt een nieuwe primeur: dan zal het Hoofdstation voor het eerst als ‘doorrijdstation’ worden gebruikt door treinen van Arriva. Onderdeel van de verbouwing van het station is dat de regionale treinen op elkaar door gaan rijden, zodat een overstap tussen bijvoorbeeld Leeuwarden en Groningen Europapark niet langer nodig is. Dit moet de drukte op het Hoofdstation verminderen.

De voltooiing van de reizigerstunnel betekent voor Groningen Spoorzone het afmaken van de tweede van vier mijlpalen. Nu volgen de aanleg van het busstation en fietstunnel met fietsenkelder onder de sporen nog. Het busstation is naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar klaar voor gebruik, voor de fietsenkelder moet nog worden gekeken naar de manier waarop het aansluitende fietspad vanuit het Stadsbalkon moet worden aangelegd. De fietstunnel en kelder zijn al aangelegd, alleen de aansluiting onder het stationsgebouw moet nog worden gebouwd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *