OV-bureau-voorzitter Erik Jan Bennema (midden) overhandigt de flyer aan wethouder Jelbrich Peters van Tynaarlo (links) en Rover-directeur Freek Bos

Snel busvervoer is niet alleen een zaak van opdrachtgever en vervoerder, ook wegbeheerders als gemeenten moeten bij het inrichten van hun infrastructuur rekening houden met de bus. Daartoe roept het OV-bureau Groningen Drenthe op.

Wat het OV-bureau betreft is goed openbaar vervoer ’tweerichtingsverkeer’. Wegbeheerders moeten namelijk zorgen voor OV-vriendelijke infrastructuur. Het bureau presenteerde daartoe vrijdag een inspiratieflyer.

Schurend over het asfalt

“Kijk, daar in de verte ligt een drempel, die zie je niet meteen, maar je voelt hem wel”, zegt Pim Diekstra. Hij werkt bij Qbuzz als verkeerskundige en bestuurt vandaag de bus tijdens een route rond de stad Groningen, waarmee het OV-bureau goede en minder goede infrastructuur wil laten zien. De betreffende drempel ligt in de Bordewijklaan in De Wijert en is recent aangelegd tijdens een herinrichting van de weg.

En inderdaad, de drempel is hoger dan hij lijkt. Diekstra demonstreert het effect op de bus wanneer deze met de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur over de hobbel gaat. De klap is voornamelijk achterin de gelede bus voelbaar (“daar is het effect het grootst”) en de bodem schuurt hoorbaar over het asfalt. De drempel bereiken blijkt ook al spannend, want de bocht vanaf de Vestdijklaan naar de Bordewijklaan is ook wel krapjes voor een bus.

Bochten en drempels

Bochten, drempels en andere snelheidsbeperkende maatregelen zorgen ervoor dat bussen meer slingerend door het verkeer moeten bewegen. Dat kost tijd. Voor een losse busrit valt dit nog wel mee, maar zijn er meer moeilijke punten op een route dan kan dit ieder jaar flink wat extra rijtijd kosten en dat kost geld. DOVA, het samenwerkingsverband van OV-opdrachtgevers zoals het OV-bureau heeft geraamd dat iedere minuut rijtijd volgens het prijspeil van dit jaar € 2,35 kost. Moet een bus bijvoorbeeld stoppen in een haltekom langs de weg of over een rotonde rijden, dan kan dit flink in de papieren lopen.

Wordt de infrastructuur meer gestroomlijnd uitgevoerd, dan kan de bus beter doorrijden en kan volgens het OV-bureau voor hetzelfde exploitatiebudget meer busvervoer worden geboden.

Pim Diekstra laat goede en minder goede infrastructuur zien tijdens de busrit

Diekstra stuurt ondertussen de Molenweg in Haren in, komende vanaf de Kerklaan, waar lijn 51 dagelijks een aanzienlijk aantal drempels moet trotseren. Het volgende voorbeeld is de rotonde op de kruising met de Rijksstraatweg, vanwege de zogeheten rammelstrook. Dat is de betegeling bij het midden van de rotonde en op deze locatie is deze uitgevoerd met in hoogte variërende tegels. Niet fijn voor de bus die ze niet kan vermijden, omdat de rotonde behoorlijk smal is. Idealiter zou een bus een eigen rijstrook krijgen waarbij deze niet over de rotonde hoeft, alhoewel hier in Haren geen ruimte voor is.

Strakke halte en strak halteren

Er zijn ook veel goede voorbeelden. Erwin Stoker van het OV-bureau, die tijdens de rit als reisleider optreedt alsof hij nooit anders heeft gedaan, wijst onderweg op de nog aan te leggen insnijding van het Emmaviaduct. Wanneer het nieuwe busstation bij het Hoofdstation gereed is, kan de bus daarvan gebruik maken om zonder vertraging naar het station te rijden. De kosten? Rond de 30 miljoen euro. Maar met de rijtijdbesparing wordt uiteindelijk ook behoorlijk aan kosten bespaard.

Voor reizigers zijn minder hindernissen ook prettig, want een reis met de bus wordt dan comfortabeler en ook bij bushaltes kan één van de voorstellen van het OV-bureau prettig zijn: het ontbreken van een haltekom. Dat betekent dat de bus strak en recht langs het bestaande troittoir halteert. Dat heeft niet alleen een positief effect op de tijd die een bus aan halteren kwijt is; reizigers kunnen rechtstreeks vanaf de stoep de bus in- en uitstappen en lopen minder kans op ruimte tussen stoep en bus.

De bus staat strak langs de nieuwe bushalte Duinerlaan in Eelde

Het gaat al best goed

Eén van de voorbeelden tijdens de excursierit is de herinrichting van de Hoofdweg in Eelde. Buslijn 9 heeft zijn jaren oude route langs de wijk Spierveen na voltooiing van de werkzaamheden aan de Hoofdweg verruild voor die laatste straat. In eerste instantie was weinig rekening gehouden met een busroute, maar uiteindelijk raakten OV-bureau en gemeente Tynaarlo in gesprek over de ruimte voor het busverkeer en ontstond de behoorlijk op busvervoer ingerichte Hoofdweg zoals die er nu ligt.

Op deze locatie, bij de nieuwe halte bij de Duinerlaan overhandigde OV-bureau-voorzitter en gedeputeerde in Groningen Erik Jan Bennema dan ook een exemplaar van het inspiratiedocument aan verkeerswethouder Jelbrich Peters en Rover-directeur Freek Bos. Bos wist daarbij te vertellen dat het versnellen van de rijtijd in Groningen en Drenthe al op de goede weg is, want vorig jaar is de gemiddelde rijtijd wat korter geworden.

Meer op komst

Wat het OV-bureau betreft blijft het daar niet bij en de eerste plannen voor verbetering zijn er al. Wethouder Peters gaf aan nog altijd met het OV-bureau te werken aan een Q-link-verbinding tussen Groningen en Eelde, welke dan ook uiteindelijk in plaats van lijn 9 over de Hoofdweg moet gaan rijden. Die plannen bestaan al langer. Tijdens de rit werd daarnaast ook duidelijk dat het OV-bureau het huidige busknooppunt bij De Punt wil verplaatsen naar Groningen Airport Eelde. Daar moet dan, uiteraard opnieuw dankzij een aanpassing aan de infrastructuur, een overstap tussen dan Q-link en streekbus ontstaan, direct bij de vliegtuigen.

Het ultieme doel is om het imago dat de bus ’traag’ is af te schudden, zegt OV-bureau-directrice Rosalinde Hoorweg: “Hiermee keren we het tij dat OV steeds langzamer wordt en verbeteren we de doorstroming van het busvervoer, zodat ritten niet hoeven te vervallen.”

De komende periode gaat het OV-bureau in samenwerking met Groningen en Drenthe en vervoerder Qbuzz in gesprek met alle wegbeheerders, met Eelde als goed voorbeeld.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *