ProRail: “Haren niet geschikt als eindpunt”/ 1 minuut leestijd

Het station in Haren is niet geschikt als eindpunt voor treinen. Dat zegt ProRail-woordvoerder Jouke Schaafsma tegen lokale omroep OOG in reactie op de vragen welke Tweede Kamerlid Ineke van Gent van GroenLinks heeft gesteld aan de minister.

Van Gent zei vorige week de vragen te willen stellen. Volgens haar zouden de treinen best tot Haren moeten kunnen doorrijden tijdens de werkzaamheden aan het nieuwe station bij het Europapark, in plaats van tot Assen. Schaafsma zegt dat ProRail dit niet toe kan laten om twee redenen. “Ten eerste is Haren beveiligingstechnisch niet geschikt. Om Haren geschikt te maken als eindstation zouden er seinen moeten worden geplaatst, of bestaande seinen worden verplaatst. Daarnaast is Haren een klein station wat niet is berekend op het grote aantal uitstappers wat normaal in Groningen uitstapt. Deze reizigers zouden dan in Haren moeten uitstappen en daar de bus in moeten”.

Zaterdag beginnen de grootschalige werkzaamheden aan het spoor bij het Europapark, ten behoeve van het nieuwe station wat daar aan het einde van dit jaar open moet gaan. De werkzaamheden duren tot en met 4 maart. Gedurende de werkzaamheden worden treinreizigers tussen Groningen en Assen met bussen vervoerd.

Eén reactie op “ProRail: “Haren niet geschikt als eindpunt”/ 1 minuut leestijd

  1. Maar: is er dan ook geen doortrekking mogelijk (bijv. 1x p/u) Assen-Haren, waarbij reizigers tussen Groningen en Assen/verder wél in Assen in de bus moeten stappen? Dan reizigers Haren-Groningen via reguliere Qbuzz streeklijn laten reizen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *