Het station in Assen wordt de komende jaren flink opgeknapt en fors verbeterd. Bij het project werken ProRail en de gemeente Assen samen met Grontmij.

De gemeente wil de omgeving beter bereikbaar maken. Om dat te bewerkstellingen heeft men ervoor gekozen om een nieuwe tunnel voor autoverkeer te bouwen en de fietstunnel te verbeteren. Tenslotte wordt ook de perrontunnel verbreed van vijf naar acht meter. ProRail draagt zorg voor de verbetering van de fiets- en perrontunnels.

Daarnaast gaat ProRail ook het perron van spoor 1 verlengen, direct aan het stationsgebouw gelegen, zodat er ook Intercitytreinen kunnen gaan stoppen. Op dit moment wordt het perron niet gebruikt in de dienstregeling, maar er zijn plannen om de treindienst tussen Groningen en Assen uit te breiden. Daarbij is het derde perron nodig. Vanaf de voltooiing zal de Intercity naar Zwolle stoppen op spoor 1 en de Intercity naar Groningen op spoor 2 zodat reizigers dichterbij de bus en fietsenstalling uitstappen.

De laatste grote verandering is de bouw van een nieuw stationsgebouw. Het huidige gebouw voldoet niet meer aan de eisen van de tijd. Het nieuwe gebouw moet opgeleverd worden in 2017. De bouw start in 2014. De kosten van het totale project bedragen circa vijftig miljoen euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *