De Regiovisie Groningen-Assen heeft haar HOV-visie voor de komende jaren gepresenteerd aan Provinciale Staten van Groningen. In de visie wordt beschreven hoe men de verbetering van het openbaar vervoer voor zich ziet.

Men wil inzetten op een verbeterde bereikbaarheid van de economische toplocaties en belangrijke dynamo’s in en rond de stad. Het gaat hierbij om plaatsen als bedrijventerrein Martenshoek in Hoogezand, bedrijventerrein in Leek en Roden, maar ook om bijvoorbeeld Groningen Airport Eelde en het UMCG. Dit denkt men te bewerkstelligen door stadslijnen aan hoogwaardige streeklijnen naar plaatsen in de omgeving te koppelen. In januari gebeurt dit al met de stadslijnen naar Beijum (wordt gekoppeld aan de streeklijn naar Roden) en Lewenborg (wordt gekoppeld aan de streeklijn naar Leek en Tolbert). Ook de Citybus naar Haren gaat doorrijden naar Zuidlaren en Annen ter vervanging van Qliners 308 en 318 en de bus vanuit Vinkhuizen wordt doorgetrokken naar het Martini Ziekenhuis, en in de toekomst misschien naar Groningen Airport Eelde en P+R De Punt. Reizigers moeten een grote bestemming in de stad kunnen bereiken met maximaal één overstap.

Ook op het gebied van treinvervoer worden aan aanpassingen gedacht. Zo moeten de huidige treinen vanuit Delfzijl, Roodeschool en Leeuwarden doorgetrokken worden naar Station Europapark en wil men een spitstrein inzetten tussen Groningen en Hoogezand-Sappemeer. Er bestaat zelfs een wensbeeld om de trein vanuit Delfzijl door te trekken naar Stadskanaal en de trein vanuit de Eemshaven moet gaan rijden naar Leer. Ook wil men onderzoeken of het mogelijk is om de Sprinter vanuit Zwolle door te trekken naar Station Noord. Tenslotte wil men alle regionale spoorlijnen elektrificeren. Deze maatregelen moeten in combinatie met de geplande HOV-buslijnen het Hoofdstation en de Grote Markt ontzien. Reizigers moeten door het doortrekken van treinen en buslijnen zelf kunnen bepalen waar zij kunnen overstappen of uitstappen om de gewenste bestemming op de beste manier te bereiken.

De bovengenoemde plannen zijn een wensbeeld. Uitvoering ligt niet voor alle plannen voor de hand. Daarom heeft de Regiovisie ook een streefbeeld opgesteld. De maatregelen welke daarin worden genoemd moeten in 2020 zijn genomen. Hierin staat onder andere dat men de Qliners vanuit Drachten door wil trekken naar Emmen en dat er nieuwe P+R-voorzieningen moeten komen bij Driebond en Leek. Verder wil de Regiovisie de huidige lijn 11 een upgrade geven tot een hoogwaardige buslijn vanuit Zuidhorn, via Zernike en Station Noord naar UMCG en Station Europapark. Ook moeten er hoogwaardige OV-knooppunten komen bij stations in de regio zoals in Winsum, Bedum en Hoogezand-Sappemeer.

De plannen zijn onderverdeeld in vier ambitieniveau’s. Om het openbaar vervoer vanaf 2020 ook toereikend te houden moeten de eerste twee ambitieniveau’s worden gerealiseerd. Er zijn wel twee maatregelen uit ambitieniveau 3 met topprioriteit, namelijk de doorkoppeling van de stoptreinen vanuit Leeuwarden naar het Europapark en een nieuwe bustunnel bij het Hoofdstation. Ook deze twee plannen wil men uiterlijk in 2020 hebben gerealiseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *