Er zijn sinds de start van de nieuwe dienstregeling honderdvijftig klachten binnengekomen bij het OV-bureau over buslijn 5. De klachten over de nieuwe Q-link-lijn gaan vooral over de drukte en de plaats van de halte in Haren waar de bussen naar Zuidlaren stoppen.

Sinds begin januari rijden veel ritten van lijn 5 door naar Zuidlaren en Annen. Om geen kostbare minuten in de dienstregeling te verliezen aan het omrijden naar de transferiumhalte in Haren stoppen de bussen naar Annen op de afrit van de A28 bij Haren. Gebruikers van het transferium moeten dan via een tunneltje onder de snelweg doorlopen waarna zij een rotonde zonder voetgangersvoorzieningen moeten oversteken. Vooral vrouwen en ouderen vinden deze route eng.

Aan het begin van de nieuwe dienstregeling zorgde de verlengde route al voor problemen, toen reizigers niet doorhadden dat de bus vanaf de A28 niet terugreed naar de transferiumhalte aan de overkant van de snelweg. Zij moesten toen tot Westlaren met de bus meereizen om vanaf daar weer terug te gaan naar het transferium.

Een 75-jarige vrouw meldt bij het Harener Weekblad bij het uitstappen bij de halte aan de afrit van de snelweg bijna gelanceerd te zijn doordat de chauffeur de halte bijna vergat aan te doen en een noodstop maakte. Zij viel en liep daarbij flinke blauwe plekken op. Medepassagiers hebben zich over haar ontfermd en haar naar huis gebracht. De vrouw heeft een klacht ingediend waar het OV-bureau zich nu over buigt. Zij melden de lokale krant van Haren niet blij te zijn met de actie van de chauffeur en willen hem hierop aanspreken. Veel passagiers zeggen bij het instappen in de bus niet op de hoogte te zijn van de verplaatste uitstaphalte. Het OV-bureau en Qbuzz instrueren chauffeurs dit gegeven aan passagiers aan te geven, maar volgens de reizigers doen veel chauffeurs dit niet op tijd.

Ook ouderenbond ANBO is niet tevreden over de nieuwe situatie bij het Harener transferium. Zij adviseert nu ouderen te kiezen voor een rit van lijn 5 die slechts tot Haren rijdt. Die ritten rijden wel terug naar de transferiumhalte, waardoor een wandeling via de tunnel en rotonde niet nodig is. Verkeerswethouder Theo Berends zegt tegen het Harener Weekblad in ieder geval iets te willen doen aan de rotonde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *