De provincie en gemeente Groningen hebben vrijdag een akkoord met staatssecretaris Mansveld, ProRail en de NS getekend over de Spoorknoop Groningen. Groot onderdeel in deze plannen is de transformatie van het Groninger stationsgebied.

In de huidige situatie is het station van Groningen nog een zogenaamd ‘kopstation’, een station waar alle binnenkomende treinen hun rit eindigen. Na de ombouw moeten de treinen door kunnen rijden. Dit is nodig om het doortrekken van de regionale treinen van Arriva mogelijk te maken. Treinen van Arriva gaan stoppen op de eerste perrons gezien vanuit het stationsgebouw. Aan de kant van het huidige emplacement worden twee nieuwe eilandperrons voor de treinen van de NS aangelegd. De perrons worden bereikbaar vanuit een tunnel onder het station door. Daarnaast komt er nog een tweede tunnel voor bussen tussen het einde van de busbaan vanaf P+R Hoogkerk en de voorzijde van het station. Daardoor gaan er minder bussen over de Stationsweg rijden.

De ombouw moet in 2020 klaar zijn. Er wordt begonnen met de aanleg van een nieuw emplacement op grondgebied van de gemeente Haren, bij het gehuchtje Essen. Als dit voltooid is kan worden aangevangen met de ombouw van het Hoofdstation.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *