De Provinciale Staten van Groningen en Drenthe hebben deze week de hoofdlijnen van de dienstregeling van de bussen in 2015 vastgesteld.

Er hoeft dankzij forse investeringen minder te worden bespaard op de korte termijn dan voorzien. Wel moet er een bedrag van ongeveer 1,8 miljoen euro extra bezuinigd worden.

Lees verder voor de voorgestelde wijzigingen in Drenthe.

Lijn 1 (Assen: Marsdijk – Station – Pittelo v.v.)
Op het trajectdeel Station – Pittelo wordt de bediening verminderd. Hoeveel bussen er uiteindelijk overblijven zal het OV-bureau nog uitwerken.

Lijn 1 (Hoogeveen: Station – Trasselt v.v.)
De stadsdienst van Hoogeveen komt maandag t/m zaterdag na 8 uur ‘s avonds en op zondag te vervallen vanwege beperkt gebruik.

Lijn 1 (Stadsdienst Meppel)
Lijn 1 in Meppel wordt gesplitst in een lijn 1 en een lijn 2: lijn 1 gaat rijden op het traject Berggierslanden – Koedijkslanden – Centrum – Station – Oosterboer en lijn 2 op het traject Koedijkslanden – Centrum – Station – Oosterboer – Koekange. Hier neemt lijn 2 de te schrappen lijn 39 over. De stadsdienst rijdt voortaan van maandag tot en met zaterdag tot 8 uur ‘s avonds.

Lijn 2 (Assen: Marsdijk – Station – Wilhelmina Ziekenhuis v.v.)
Deze lijn wordt geschrapt. Een deel van de route wordt overgenomen door lijn 83 (zie lijn 83).

Lijn 2 (Hoogeveen: Station – Krakeel v.v.)
De stadsdienst van Hoogeveen komt maandag t/m zaterdag na 8 uur ‘s avonds en op zondag te vervallen vanwege beperkt gebruik.

Lijn 3 (Assen: Baggelhuizen – Station – Nobellaan v.v.)
Lijn 3 blijft in 2015 rijden als vaste bus, de route wordt nog nader bepaald. In 2016 wil het OV-bureau de lijn uit laten voeren door vrijwillige chauffeurs.

Q-link 4 (Beijum – P+R Kardinge – Hoofdstation – P+R Hoogkerk – Roden v.v.)
‘s Avonds en op zondag rijdt lijn 4 vier keer per uur; twee keer van Beijum naar P+R Hoogkerk en twee keer van Beijum naar Roden. De ritten tot P+R Hoogkerk worden geschrapt omdat er nu overbediening plaatsvindt op lijn 4. Tussen P+R Kardinge en P+R Hoogkerk blijven ‘s avonds en op zondag vier bussen per uur rijden, alhoewel de kwartiersdienst niet meer exact om het kwartier een bus op Q-link 3 of 4 zal bevatten, maar de ene keer de interval tien minuten wordt en de andere keer twintig minuten. Op koopzondagen blijven de ritten tot P+R Hoogkerk wel rijden.

Q-link 5 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren – Hoofdstation – UMCG – Station Europapark v.v.)
Tussen P+R Haren en het UMCG zijn extra bussen nodig vanwege de drukte. De huidige extra ritten zullen als vaste ritten in de dienstregeling worden opgenomen. Het wordt nog onderzocht hoe dit precies zal gebeuren.

Lijn 15 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
De lijn gaat via Weerdinge rijden in plaats van via Klijndijk.

Lijn 31 (Ommen – Hoogeveen v.v.)
Tussen Zuidwolde en Hoogeveen gaat iedere avond twee keer een vaste rit rijden met een 8-persoonsbusje.

Lijn 32 (Meppel – Hoogeveen v.v.)
Op lijn 32 gaat iedere avond twee keer een vaste rit rijden met een 8-persoonsbus.

Lijn 34 (Meppel – Zuidwolde – Hoogeveen v.v.)
Op lijn 34 gaat iedere avond twee keer een vaste rit rijden met een 8-persoonsbus. Tijdens de spits worden extra ritten toegevoegd om het verdwijnen van lijn 39 op te vangen.

Lijn 39 (Oosteinde – Meppel v.v.)
Lijn 39 komt geheel te vervallen.

Lijn 42 (Emmen – Ter Apel v.v.)
Het OV-bureau onderzoekt om de lijnen 42 en 70 in Ter Apel te koppelen, zodat reizigers naar Vlagtwedde niet meer in Ter Apel hoeven over te stappen.

Lijn 58 (Groningen – Annen – Assen v.v.)
Lijn 58 wordt in drie delen geknipt. Tussen Groningen en Zuidlaren zal waarschijnlijk lijn 54 de dienst over gaan nemen met extra ritten. Tussen Zuidlaren en Annen wordt de lijn overgenomen door Q-link 5, terwijl tussen Annen en Assen midibussen gaan rijden.

Lijn 83 (Groningen – Roden – Assen v.v.)
Lijn 83 wordt vanwege beperkt gebruik tussen Roden en Assen geknipt in Roden. Het traject tussen Roden en Assen zal worden uitgevoerd met midibussen. Buiten de spits rijdt de nieuwe lijn 88 tot Leek en rijdt deze verder als lijn 85 naar Oosterwolde. Op zaterdagen gaat lijn 88 ook rijden, tussen 10:00 en 18:00 uur. Lijn 83 (Roden – Assen) gaat in Assen via de route van de te schrappen stadslijn 2 naar het station rijden, via Peelo en Noorderpark. Ook zal er via Ubbena in plaats van Ter Aard worden gereden.

Lijn 87 (Roden – Groningen Martini Ziekenhuis v.v.)
Deze lijn komt te vervallen wegens beperkt gebruik. Er komt tussen P+R Hoogkerk en het Martini Ziekenhuis een alternatief met lijn 189.

Lijn 110 (Assen – Winschoten v.v.)
Vanaf 17 augustus 2014 zal lijn110 tijdens de vakanties worden uitgevoerd met midibusjes. In Nieuwe Pekela gaat lijn 110 rijden via de huidige route van lijn 71. Lijn 71 zal de route van lijn 110 overnemen. Tussen Gieten en Assen zal lijn 110 voortaan op werkdagen twee keer per uur rijden ter vervanging van Qliner 302.

Qliner 309 (Assen – Groningen v.v.)
Het OV-bureau onderzoekt hoe zij op Qliner 309 meer capaciteit kan gaan bieden.

Qliner 312 (Stadskanaal – Groningen v.v.)
Qliner 312 gaat de vervallen Qliner 302 overnemen en op ongeveer dezelfde tijd rijden tussen Stadskanaal en Gieten, waar kan worden overgestapt op lijn 110. Vanaf daar wordt doorgereden naar Groningen. In de spits blijven de extra bussen rijden waar nodig. Tijdens de vakantieperiodes gaat lijn 312 minimaal één keer per uur rijden op werkdagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *