Provinciale Staten van Groningen hebben woensdag de definitieve busdienstregeling ingaande per 5 januari 2014 vastgesteld. De dienstregeling kent veel geplande wijzigingen. Hieronder de wijzigingen in hoofdlijnen.

Stadsdienst Groningen

In de nieuwe dienstregeling gaan alle ritten op lijn 15 via de westelijke ringweg rijden en worden er extra lange bussen ingezet van het type Capacity, van fabrikant Mercedes-Benz. Om de vervallen route op te vangen gaat lijn 5 vanaf Paddepoel via de Wilhelminakade en Akerk naar het station rijden. Vanaf daar wordt de bestaande route weer opgepakt. Op het noordelijke gedeelte van het traject zal vier keer per uur een bus op lijn 5 rijden. Daarnaast zullen ook alle versterkingsritten op lijn 11 voortaan als vaste ritten worden uitgevoerd om de verbinding naar de Zernike Campus te verbeteren.

Stadswijken Lewenborg en Beijum zullen voortaan bediend worden door Qliners 306, 316 en 317. Lijnen 306 en 316, komende vanuit Leek gaan vanaf Hoogkerk via de busbaan bij de Peizerweg en het station doorrijden naar de Grote Markt en Vrydemalaan. Vervolgens wordt via de Oosterhamrikbaan en P+R Kardinge naar Lewenborg gereden (en wanneer dit gerealiseerd is in een later stadium naar een nieuw knooppunt bij Ruischerbrug). Qliner 317 vanuit Nieuw Roden doet vanaf Hoogkerk hetzelfde, maar rijdt door naar Beijum. Op de trajectdelen Vinkhuizen – Station en Hoornsemeer – Station zal voortaan één lijn 3 gaan rijden met als route Station Noord – Paddepoel – Vinkhuizen – Schildersbuurt – Akerk – Station – Paterswoldseweg – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.. Vinkhuizen, Hoornsemeer en Corpus den Hoorn verliezen overigens wel de directe busverbinding met de Grote Markt, en zullen voortaan moeten overstappen op het station of moeten uitstappen bij de Akerk.

Lijn 4 vervalt volledig. De bezetting op het gedeelte Station – Oosterpark is beperkt. Daarom wordt lijn 4 op dit gedeelte vervangen door de streeklijnen 40, 61, 65 en 165 welke via de Zaagmuldersweg gaan rijden. De route tussen de Klaprooslaan en Pioenstraat vervalt. Er wordt overwogen om een bushalte aan het Damsterdiep bij de Oostersluis aan te leggen als compensatie voor dit gedeelte van het Oosterpark. Op het trajectgedeelte Station – P+R Hoogkerk rijden naast lijn 4 ook veel streeklijnen via de HOV-as langs de Peizerweg, de Peizerbaan. Mede daardoor is de bezetting op dit gedeelte eveneens beperkt. Voor bewoners van de wijk Buitenhof komt er een nieuwe bushalte aan de Peizerbaan ter hoogte van de Hunsingolaan. Een gedeelte van de Peizerweg met bedrijven verliest wel haar busverbinding. Dit betekent dat bedrijven als Iederz, Tuinland en Gamma haar busverbinding verliezen. Het alternatief voor dit gedeelte van de Peizerweg is de bushalte bij de Verzetstrijderslaan of bij de Hunsingolaan.

Citybus lijn 22 wordt steeds meer gebruikt en zal opnieuw worden uitgebreid. Vanaf Euroborg/P3 zullen alle ritten door gaan rijden naar Station Europapark om aan te sluiten op de treinen vanuit Drenthe, Oost-Groningen en Duitsland. Er zal niet meer via de Sontweg/Ikea gereden worden maar via de nieuwe busbaan in de Europaweg die op dit moment aangelegd wordt. Vanuit Haren zal er twee keer per uur doorgereden worden naar Zuidlaren en Annen, via de huidige route van lijn 318, welke volledig zal vervallen. Ook lijn 308 zal worden geschrapt. Overigens zal lijn 22 voortaan doordeweeks in een lagere frequentie dan overdag doorrijden tot middernacht. Daarnaast zal ook op niet-koopzondagen één keer per uur gereden gaan worden.

West-Groningen

Een gedeelte van de ritten in de ochtendspits op lijn 89 tussen Drachten en Groningen gaan als sneldienst rijden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het grootste gedeelte van de gebruikers van deze ritten vanuit Drachten en Marum komt. Na Marum wordt direct doorgereden naar Hoogkerk via de A7. De sneldienstritten gaan rijden onder lijnnummer 189. Ook komen er een klein aantal spitsritten bij op Qliners 304 en 314.

Noord-Groningen

Lijn 163 gaat vanaf 2014 weer aansluiten op alle boten vanuit Lauwersoog naar Schiermonnikoog. Ook wordt de aansluiting op de boot vanuit Holwerd naar Ameland uitgebreid; het voorstel van het OV-bureau is om dagelijks tweemaal aan te sluiten op een boot van- en naar Ameland.

Lijn 61 rijdt sinds december vorig jaar door vanuit Uithuizen naar Appingedam en Delfzijl. Buiten de spits is de bezetting op het trajectdeel Appingedam – Delfzijl laag. Daarom zal er vanaf volgend jaar buiten de spitsuren nog maar tot Appingedam worden gereden. Over de bediening van Opwierde is het OV-bureau overigens nog in gesprek met de gemeente Appingedam. Er is sowieso een alternatief beschikbaar met lijn 140.

Op de corridor Groningen – Delfzijl (lijnen 40 en 140) wil het OV-bureau tijdens de middagspits het aantal bussen uitbreiden van twee naar vier per uur. Er wordt nog onderzocht of dit financieel mogelijk is. In de ochtendspits wil het OV-bureau het aantal bussen per uur van Appingedam naar Groningen zelfs uitbreiden naar zes.

Drenthe

Op enkele lijnen die zowel in Groningen als Drenthe rijden worden ook wijzigingen toegepast. Qliner 300 zal vanaf 2014 twee keer per uur vanuit Emmen doorrijden naar Klazienaveen ter vervanging van streeklijn 43, welke geschrapt wordt. Ook worden de huidige spitsbussen van Groningen naar Borger doorgetrokken tot Emmen. Lijn 300 zal niet meer stoppen aan de afrit Annen langs de N34, omdat hier te weinig gebruik van wordt gemaakt. De bediening van de halte aldaar wordt overgenomen door Citybus lijn 22. Ook Qliner 312 tussen Groningen en Stadskanaal krijgt een aantal extra spitsritten en gaat ook in de kerst- en zomervakantie rijden tijdens de spitsuren.

Op Qliner 309 gaan in de middagspits vier extra ritten rijden vanuit Groningen naar Busstation Marsdijk in Assen. In de ochtendspits gaat tussen 7:15 en 8:00 uur iedere vijf minuten een Qliner rijden vanaf Busstation Marsdijk naar het station in Groningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *