De Provinciale Staten van Groningen en Drenthe hebben deze week de hoofdlijnen van de dienstregeling van de bussen in 2015 vastgesteld.

Er hoeft dankzij forse investeringen minder te worden bespaard op de korte termijn dan voorzien. Wel moet er een bedrag van ongeveer 1,8 miljoen euro extra bezuinigd worden.

Lees verder voor de voorgestelde wijzigingen in Groningen

Q-link 4 (Beijum – P+R Kardinge – Hoofdstation – P+R Hoogkerk – Roden v.v.)
‘s Avonds en op zondag rijdt lijn 4 vier keer per uur; twee keer van Beijum naar P+R Hoogkerk en twee keer van Beijum naar Roden. De ritten tot P+R Hoogkerk worden geschrapt omdat er nu overbediening plaatsvindt op lijn 4. Tussen P+R Kardinge en P+R Hoogkerk blijven ‘s avonds en op zondag vier bussen per uur rijden, alhoewel de kwartiersdienst niet meer exact om het kwartier een bus op Q-link 3 of 4 zal bevatten, maar de ene keer de interval tien minuten wordt en de andere keer twintig minuten. Op koopzondagen blijven de ritten tot P+R Hoogkerk wel rijden.

Q-link 5 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren – Hoofdstation – UMCG – Station Europapark v.v.)
Tussen P+R Haren en het UMCG zijn extra bussen nodig vanwege de drukte. De huidige extra ritten zullen als vaste ritten in de dienstregeling worden opgenomen. Het wordt nog onderzocht hoe dit precies zal gebeuren.

Q-link 11 (Zuidhorn – P+R Zernike – Station Noord – Hoofdstation v.v.)
Vanaf 17 augustus 2014 zal lijn 11 als Q-link 11 met de kleur groen gaan rijden. Er komen drie dubbelgelede bussen op de lijn te rijden, op de ritten die in Zuidhorn en op Station Noord aansluiten op de trein. Daarmee worden de verstrekingsritten tussen Station Noord en P+R Zernike geschrapt. Op termijn, als de lijn volledig kan gaan rijden, zal Q-link groen gaan rijden naar het UMCG en Station Europapark in plaats van het Hoofdstation.

Lijn (6)12 (Bellingwolde – Winschoten v.v.)
Zullen vanaf 17 augustus 2014 worden uitgevoerd met midibusjes. In Winschoten wordt niet meer gereden via het centrum en ziekenhuis. Lijn 612 gaat in Bellingwolde via de doorgaande weg rijden, zodat scholieren sneller op de plek van bestemming aankomen.

Lijn 13 (Veendam – Winschoten v.v.)
Lijn 13 zal vanaf 17 augustus 2014 de grootste deel van de tijd worden uitgevoerd met midibusjes. De ritten van 7:04 uur vanuit Winschoten en 7:46 uur vanuit Veendam blijven wel met een grote bus rijden. In de vakanties worden op lijn 13 voortaan 8-persoonsbusjes ingezet. Daarnaast zullen er op zaterdag enkele ritten als LijnBelBus gaan rijden.

Lijn 14 (Winschoten – Stadskanaal v.v.)
Vanaf 17 augustus 2014 zal lijn 14 tijdens de vakanties worden uitgevoerd met midibusjes.

Lijn 15 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
De lijn gaat via Weerdinge rijden in plaats van via Klijndijk.

Lijn 17 (Winschoten – Heiligerlee v.v.)
Lijn 17 zal vanaf 17 augustus 2014 worden uitgevoerd met midibusjes.

Lijn 42 (Emmen – Ter Apel v.v.)
Het OV-bureau onderzoekt om de lijnen 42 en 70 in Ter Apel te koppelen, zodat reizigers naar Vlagtwedde niet meer in Ter Apel hoeven over te stappen.

Lijn 43 (Delfzijl – Siddeburen v.v.)
De ritten die tijdens de vakanties nu met een grote bus rijden zullen voortaan worden uitgevoerd met 8-persoonsbussen.

Lijn 47 (Groningen P+R Kardinge – Ten Boer v.v.)
Het OV-bureau heeft voorgesteld lijn 47 om te zetten in een Buurtbuslijn. Er wordt gekeken of het beginpunt dan bij P+R Kardinge moet blijven of dat deze verplaatst zal worden naar het winkelcentrum in Lewenborg.

Lijn 48 (‘t Waar – Winschoten v.v.)
Wordt omgevormd tot LijnBelBus.

Lijn 58 (Groningen – Annen – Assen v.v.)
Lijn 58 wordt in drie delen geknipt. Tussen Groningen en Zuidlaren zal waarschijnlijk lijn 54 de dienst over gaan nemen met extra ritten. Tussen Zuidlaren en Annen wordt de lijn overgenomen door Q-link 5, terwijl tussen Annen en Assen midibussen gaan rijden.

Lijn 62 (Loppersum – Uithuizen v.v.)
Het OV-bureau heeft voorgesteld lijn 62 om te zetten in een Buurtbuslijn.

Lijn (1)65 (Groningen – Zoutkamp v.v.)
Lijnen 65 en 165 zijn in de huidige situatie twee afzonderlijke lijnen; lijn 65 is de basislijn en lijn 165 rijdt alleen in de spits. De lijnen zullen worden gefuseerd tot één lijn 65. Tussen Groningen en Leens zal de route van lijn 65 worden gereden, tussen Leens en Zoutkamp die van de huidige lijn 165. Door deze aanpassing wordt gelijk de overstaptijd op de trein in Winsum verbeterd. Daarnaast zullen alle ritten van lijn 65 in Groningen voortaan weer naar het Hoofdstation gaan rijden. Een overstap op P+R Kardinge op bepaalde tijdstippen is dan niet meer nodig.

Lijn 67 (Winsum – Hornhuizen v.v.)
Lijn 67 komt te vervallen.

Lijn 68 (Winsum – Leens v.v.)
Lijn 68 gaat in Winsum weer beter aansluiten op de trein. In de spitsuren komt er ook een aansluiting op lijn 65 in de belangrijkste richting op dat moment. Lijn 68 gaat waar nodig met grote bussen rijden en zal vaker rijden in de ochtendspits. De huidige route is niet overal even geschikt voor grote bussen. Daarom zal in Den Andel voortaan via de doorgaande weg worden gereden en zal de halte aan de ventweg van de N363 in Baflo komen te vervallen of worden verplaatst.

Lijn 70 (Vlagtwedde – Ter Apel v.v.)
Het OV-bureau onderzoekt om de lijnen 42 en 70 in Ter Apel aan elkaar te koppelen, zodat reizigers naar Vlagtwedde niet meer in Ter Apel hoeven over te stappen.

Lijn 71 (Veendam – Alteveer v.v.)
Lijn 71 gaat in Nieuwe Pekela de route van lijn 110 door het dorp rijden. Lijn 110 neemt de route van lijn 71 over.

Lijn 75 (Winschoten – Stadskanaal v.v.)
Lijn 75 gaat in Oude Pekela dezelfde route rijden als lijn 110.

Lijn 76 (Groningen – Veendam v.v.)
Lijn 76 komt te vervallen.

Lijn 79 (Scheemda – Zuidbroek v.v.)
In de middagspits zal lijn 79 voortaan worden uitgevoerd als LijnBelBus.

Lijn 83 (Groningen – Roden – Assen v.v.)
Lijn 83 wordt vanwege beperkt gebruik tussen Roden en Assen geknipt in Roden. Het traject tussen Roden en Assen zal worden uitgevoerd met midibussen. Buiten de spits rijdt de nieuwe lijn 88 tot Leek en rijdt deze verder als lijn 85 naar Oosterwolde. Op zaterdagen gaat lijn 88 ook rijden, tussen 10:00 en 18:00 uur. Lijn 83 (Roden – Assen) gaat in Assen via de route van de te schrappen stadslijn 2 naar het station rijden, via Peelo en Noorderpark.

Lijn 85 (Groningen – Oosterwolde v.v.)
De vertrektijden in Oosterwolde worden verschoven om aansluitingen te kunnen behouden op het overige OV. In Haulerwijk blijven de aansluitingen vanuit Bakkerveen en richting Norg behouden. In Groningen gaat lijn 85 altijd via het Martini Ziekenhuis en De Wijert rijden. In de daluren blijft het eindpunt van lijn 85 in Leek en wordt verder gereden als lijn 88 naar Groningen. ‘s Ochtends gaat de eerste rit van Oosterwolde naar Groningen drie kwartier eerder vertrekken op verzoek van reizigers.

Lijn 87 (Roden – Groningen Martini Ziekenhuis v.v.)
Deze lijn komt te vervallen wegens beperkt gebruik. Er komt tussen P+R Hoogkerk en het Martini Ziekenhuis een alternatief met lijn 189.

Lijn (1)89 (Drachten – Groningen v.v.)
Tussen Marum en Leek gaat lijn 89 voortaan altijd via de A7 rijden. Tussen Marum en Leek gaat een alternatieve lijn 89 rijden, die aansluit op de schooltijden van RSG de Borgen en Q-link 3 naar Groningen. De vervangende lijn 89 gaat alleen tijdens de spits rijden, daarna wordt de bediening gedaan door een LijnBelBus. Overdag gaat lijn 89 vanaf Drachten altijd naar Groningen rijden, tijdens de spits twee keer per uur, daarbuiten één keer per uur. ‘s Avonds en op zondag wordt tussen Drachten en Marum gereden, met aansluiting op Qliner 304. In Drachten gaat lijn 189 aansluiten op andere bussen, in Groningen op de trein.

Lijn 110 (Assen – Winschoten v.v.)
Vanaf 17 augustus 2014 zal lijn110 tijdens de vakanties worden uitgevoerd met midibusjes. In Nieuwe Pekela gaat lijn 110 rijden via de huidige route van lijn 71. Lijn 71 zal de route van lijn 110 overnemen. Tussen Gieten en Assen zal lijn 110 voortaan op werkdagen twee keer per uur rijden ter vervanging van Qliner 302.

Lijn 119 (Delfzijl – Winschoten v.v.)
Vanaf 17 augustus 2014 zal lijn 119 tijdens de vakanties worden uitgevoerd met midibusjes.

Lijn 171 (Groningen P+R Zernike – Hoogezand – Veendam v.v.)
De lijn vervalt op zaterdag wegens beperkt gebruikt. Doordeweeks gaat de lijn in de spits ieder half uur rijden.

Lijn 174 (Groningen P+R Zernike – Veendam – Zuidbroek v.v.)
Lijn 174 neemt lijn 76 grotendeels over. In de spitsuren rijdt de lijn komende vanuit Zuidbroek via Veendam de route van de huidige lijn 76 naar Groningen, om vervolgens via de bestaande route door te rijden naar P+R Zernike. Buiten de spits blijft de lijn rijden tussen Zuidbroek en Veendam. ‘s Avonds en in het weekend zullen alle ritten van lijn 174 voortaan worden uitgevoerd met een 8-persoonsbusje.

Lijn 254 (Servicebus Haren)
De Servicebus in Haren wordt per 17 augustus 2014 geschrapt vanwege de lage bezetting.

Lijn 276 (Servicebus Hoogezand-Sappemeer)
De bezettingsgraad van lijn 276 is dusdanig laag dat het niet verantwoord is deze lijn in stand te houden. Het OV-bureau heeft voorgesteld lijn 276 om te vormen tot Buurtbus met vrijwillige chauffeurs. Mochten deze niet gevonden worden, dan zal lijn 276 hoogstwaarschijnlijk geschrapt worden.

Qliner 304 (Drachten – Groningen v.v.)
Door de drukte tijdens de kleine vakanties gaat Qliner 304 tijdens deze vakantieperiodes twee keer per uur rijden tijdens de spits.

Qliner 309 (Assen – Groningen v.v.)
Het OV-bureau onderzoekt hoe zij op Qliner 309 meer capaciteit kan gaan bieden.

Qliner 312 (Stadskanaal – Groningen v.v.)
Qliner 312 gaat de vervallen Qliner 302 overnemen en op ongeveer dezelfde tijd rijden tussen Stadskanaal en Gieten, waar kan worden overgestapt op lijn 110. Vanaf daar wordt doorgereden naar Groningen. In de spits blijven de extra bussen rijden waar nodig. Tijdens de vakantieperiodes gaat lijn 312 minimaal één keer per uur rijden op werkdagen.

Lijn 643 (Winschoten – Woldendorp Dollard College v.v.)
Zal vanaf 17 augustus 2014 worden uitgevoerd met midibusjes.

Lijn 811 (Bad Nieuweschans – Winschoten v.v.)
Lijn 811 zal voortaan als LijnBelBus worden uitgevoerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *