Te korte pauzes voor Qbuzz-chauffeurs/ 1 minuut leestijd

Chauffeurs van Qbuzz in Groningen, Drenthe en Friesland moeten vaak weer aan de bak nog voordat hun minimale pauzetijd voorbij is. Dat stelt vakbond CNV.

De buschauffeurs van de vervoerder klagen de laatste tijd bij de vakbond over de veel voorkomende situaties waarbij de veranderde rijtijden zorgen voor korte pauzes. Door op de ene lijn de rijtijd te verkorten en deze op een andere lijn te verlengen lost Qbuzz het probleem volgens de vakbond op. Dat zorgt er echter wel voor dat de chauffeur op de lijn met de verkorte rijtijden in de problemen komt, uiteindelijk te laat aankomt op het eindpunt, maar wel weer op tijd moet vertrekken. Omdat de pauzetijden strak ingeroosterd zijn komt de minimale pauzeduur in gevaar en gaan chauffeurs te snel weer rijden.

Ook omleidingen op de busroutes helpen volgens de vakbond niet mee. Omdat de rijtijden niet worden aangepast op de omleidingen, maar men vaak wel langer onderweg is, gaat de chauffeur te hard rijden om toch nog op tijd op het eindpunt of overstappunt aan te komen. De dashboardcomputer van de bussen meet via GPS of een bus op tijd is. Wanneer er te hard wordt gereden wordt er alsnog op tijd aangekomen en denkt Qbuzz dat de rijtijden in de dienstregeling niet hoeven worden aangepast, met als gevolg dat de chauffeurs met de te krappe rijtijden blijven zitten.

Qbuzz heeft met CNV afgesproken de problemen te zullen onderzoeken. De komende tijd zal er nog geen oplossing komen; die kan pas worden bedacht voor de nieuwe dienstregeling welke in december ingaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *