De geplande zuidelijke entree. Foto: Groningen Bereikbaar

Vanaf 2021 moet Groningen een toekomstbestendig Hoofdstation hebben. Projectorganisatie Groningen Bereikbaar heeft vrijdag bekendgemaakt hoe de ombouw van het station eruit moet gaat zien.

Onder meer de fietstunnel tussen de noord- en zuidzijde van het station zal er komen. De huidige perrons 1 tot en met 3 worden gedempt en zullen een toekomst krijgen als terras of parkeerplaats. In de voetgangerstunnel, waar ook de opgangen naar de perrons komen, zijn winkels voorgesteld bij de ingang aan de zuidzijde. Ook is er rekening mee gehouden dat hier een busstation komt. Dit moet dan op dezelfde hoogte als de treinsporen komen te liggen.

Voor fietsen komt er veel extra stallingsruimte. Er moet een ondergrondse stalling voor 5000 fietsen komen aan de zuidzijde van het station en een stalling voor 2200 rijwielen op het oostelijk deel van het nieuwe perronplein, ongeveer waar nu de perrons 1 tot en met 3b liggen.

Er is een begroting van ruim 275 miljoen euro voor de ombouw van het station beschikbaar. De gemeenteraad en Provinciale Staten moeten de plannen nog goedkeuren. De ombouw moet in 2018 starten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *