Verdwijnen lijn 4 en 5 heeft vooral positief effect

DSC_4929

Lijn 4 tussen het Oosterpark en P+R Hoogkerk en lijn 5 door de Hortusbuurt zijn sinds vorig jaar verdwenen, maar toch zijn er sindsdien meer vervoersbewegingen in de betrokken wijken, zo blijkt uit het document wat de gemeente Groningen hierover naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Vooral vanuit de wijken naar het Hoofdstation zijn de reizigersaantallen gegroeid. Waar wel een reizigersafname te zien is, is op de trajecten tussen Paddepoel, Oranjebuurt en Oosterpark naar het centrum. Er is ook een stijging te zien vanuit het Buitenhof en Kranenburg. Daar reed eerst lijn 4 door de wijken. Nu moeten zij het doen met een bushalte langs de Peizerweg. Daar is het aantal instappers met 125 procent (halte Eemsgolaan) en 155 procent (halte Kranenburg) toegenomen. Kanttekening daarbij is dat de frequentie voor deze wijken is verhoogd van 2 naar 6 tot 18 bussen per uur.

In het document rept de gemeente ook over het geplande verdwijnen van lijn 7 medio volgend jaar. Volgens de gemeente is het exploitatiebudget van een half miljoen euro voor deze lijn nodig voor de uitbreiding van het Q-link-net met lijn 1 (Zuidhorn – Zernike – Noorderstation – UMCG – Europapark) en lijn 5 (Zuidlaren/Annen – Haren – Hoofdstation – Centrum – UMCG – Driebond – Meerstad). Door het schrappen van lijn 7 zullen de meeste vervoersmogelijkheden behouden blijven, maar voor ongeveer 6000 reizigers is er geen busverbinding meer. Het gaat daarbij om het traject UMCG/Oosterpark – Korreweg/Noorderstation.

Bijzonder zijn de cijfers in het Oosterpark. Het busverkeer binnen de wijk is flink afgenomen met 13 procent, maar er zijn fors meer reizigers gekomen naar plaatsen als Middelstum, Bedum en Winsum. Het Oosterpark heeft sinds vorig jaar directe verbindingen met deze plaatsen.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *