OV Nieuws GD 10 jaar: terug naar 2009/ 8 minuten leestijd

Op 1 augustus bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.

Tot en met de week van 1 augustus blikken we terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd met voor ieder jaar een overzicht. De eerste overzichten gaan op woensdag online, de dan nog resterende jaren in de laatste dagen tot 1 augustus.

2009

3 januari 2009 – Qbuzz wil busconcessie Groningen en Drenthe

Qbuzz maakt bekend mee te doen met de aanbesteding van de busconcessie voor Groningen en Drenthe, ingaande in december 2009. De vervoerder vond het, na het eerder winnen van Zuidoost-Friesland en de regio rond Rotterdam een logische stap om te proberen de grootste busconcessie van Nederland binnen te halen.

8 januari 2009 – Toiletten Arriva-treinen buiten dienst door vorst

De vrieskou rond deze periode zorgt ervoor dat Arriva de toiletten van haar treinen moet sluiten. Men is bang voor het bevriezen van de waterleidingen. Nachtvorst zorgt niet voor problemen omdat de treinen dan stilstaan, maar in deze periode vriest het ook overdag, wanneer de toiletten normaliter volop in gebruik zijn.

28 januari 2009 – Jan van Selm wordt nieuwe directeur OV-bureau

Jan van Selm volgt per 1 februari 2009 Hans Schrikkema op als directeur van het OV-bureau. Die laatste kon de werkzaamheden voor het bureau niet meer combineren met zijn werk voor de provincie Groningen. Van Selm komt over van de provincie Flevoland. Daar was hij Hoofd Verkeer en Vervoer. Tot op heden is Van Selm directeur van het OV-bureau.

13 februari 2009 – Regiotram rijdt vanaf 2014

De gemeenteraad neemt een historisch besluit: vanaf 2014 moet de eerste Regiotram in de stad rijden. Het gaat om lijn 1 tussen het Hoofdstation en Zernike. Daarna moet snel lijn 2 tussen Kardinge en het UMCG worden geopend. Het lijnennet van de bussen zal over de kop gaan om de komst van de Regiotram mogelijk te maken en dit netwerk aan te vullen. Na enkele jaren voorbereiden op de definitieve werkzaamheden wordt in 2012 besloten niet door te gaan met de aanleg van de Regiotram. In plaats daarvan is het Q-link-busnetwerk ingevoerd.

26 februari 2009 – Winkeliers Oosterstraat willen geen dubbele rails

Winkeliers uit de Oosterstraat demonstreren slechts twee weken na de goedkeuring voor de Regiotram tegen de aanleg van een dubbele rails in hun straat. Ze vrezen voor gevaarlijke situaties. De ondernemers plaatsen midden in de Oosterstraat twee trams, op ware grootte zoals het zal worden wanneer de trams over een dubbele lijn door de Oosterstraat rijden. De actie zorgde voor grote verkeerschaos doordat gemeente en politie niet van tevoren op de hoogte waren gesteld.

2 maart 2009 – Drie bedrijven in de race voor GD-concessie

Drie busvervoerders hebben zich bij het OV-bureau gemeld voor het busvervoer in Groningen en Drenthe, zo wordt bekend. Het gaat om Arriva, Qbuzz en Connexxion. De Qliners 305, 314 en 327 worden ondergebracht in een aparte HOV-concessie. Daarop zijn biedingen gekomen van Arriva, Connexxion en Lanting Reizen.

14 mei 2009 – Nachtbus Groningen – Assen is een blijvertje

Nachtlijn 451 tussen Groningen en Assen mag na een succesvolle proef blijven rijden. Een aantal scholieren uit Haren kwam met het plan om een bus naar Groningen en Assen te laten rijden. Tijdens de proefperiode werd daar veel gebruik van gemaakt. Dat viel ook andere gemeenten in de regio op. Zij voerden later ook nachtbussen in, met wisselend succes.

28 mei 2009 – Qbuzz wint busconcessie Groningen en Drenthe

Qbuzz is als winnaar uit de bus gekomen bij de aanbesteding van de GD-concessie voor het busvervoer in Groningen en Drenthe. Daarmee raakt Arriva het busvervoer in haar oorspronkelijke gebied kwijt. Qbuzz wil met 350 nieuwe bussen van Mercedes-Benz en MAN rijden, in een paars-grijze huisstijl. Uiteindelijk kiest men volledig voor Mercedes-bussen en wordt de huisstijl rood-grijs, omdat er problemen waren rond de paarse kleur in combinatie met het interieur van de bussen. De HOV-concessie voor de Qliners 305, 314 en 327 gaat naar Arriva Touring.

9 juni 2009 – Onderzoek naar busalternatief Regiotram

Het OV-bureau doet onderzoek naar een vervangend busnet in plaats van de Regiotram. Dit in opdracht van de provincie Groningen. Het provinciebestuur is op dat moment niet overtuigd van het nut van de Regiotram. Uitgangspunt is de inrichting van een aantal knooppunt buiten de binnenstad.

1 juli 2009 – Qbuzz voldoet aan alle eisen

Qbuzz komt in opspraak omdat de concessie voor Groningen en Drenthe zou zijn gewonnen met financiële steun van moederbedrijf NS en daarmee indirect van de staat. Tweede Kamerlid Charlie Aptroot ging daarover in gesprek met minister Camiel Eurlings. Volgens het OV-bureau voldoet Qbuzz aan alle eisen uit het bestek van de aanbesteding. De Tweede Kamer wilde een onafhankelijk onderzoek doen naar de connectie tussen NS en Qbuzz.

9 juli 2009 – Qbuzz kan niet meteen met nieuwe bussen rijden

Qbuzz wacht met de aanschaf van nieuwe bussen omdat Arriva, verliezer bij de aanbesteding van de GD-concessie, een rechtszaak heeft aangespannen tegen de gunning van de concessie aan Qbuzz. Deze zaak dient op 21 augustus 2009. Na die rechtszaak komt er een definitieve gunning.

30 juli 2009 – NMa onderzoekt aanbesteding

De Nederlandse Mededingingsautoriteit doet onderzoek naar de aanbesteding van de GD-concessie. Dat gebeurt in opdracht van de staatssecretaris. Samen met de door Arriva aangespannen rechtszaak zorgt dit voor flinke aanloopproblemen voor nieuwe vervoerder Qbuzz.

18 augustus 2009 – FC Groningen-bus door Oosterpark blijft rijden

De in 2006 ingestelde busrit op wedstrijddagen van FC Groningen van het Noorderstation naar de Euroborg blijft vooralsnog rijden. De bus kwam er oorspronkelijk na de verhuizing van de FC naar de Euroborg op initiatief van de SP. De dienst was een uitkomst voor oudere supporters die hun geliefde club zo in het nieuwe stadion konden blijven steunen.

23 augustus 2009 – Flinke vertragingen treinen door Delfsail

Het maritieme evenement Delfsail in Delfzijl zorgt op de sporen van Groningen naar Delfzijl en Roodeschool voor flinke vertragingen. Arriva zet langere- en extra treinen in om iedereen in Delfzijl te krijgen, maar dat voorkomt niet dat er vertraging ontstaat. Vertragingen lopen tot op 15 tot 20 minuten voor enkele ritten. De treinen naar Roodeschool hebben hier ook last van omdat ze tussen Groningen en Sauwerd gebruikmaken van hetzelfde enkelspoor.

4 september 2009 – Qbuzz krijgt busvervoer definitief gegund

Het OV-bureau maakt bekend naar aanleiding van de uitspraak van de rechter het busvervoer in Groningen en Drenthe tot en met 2015 definitief aan Qbuzz te gunnen. Daarmee raakte Arriva defintief eenderde van haar busportfolio kwijt, waar men bovendien een lange geschiedenis heeft. Arriva en haar voorgangers waren van oudsher de vervoerders in het grootste deel van het nieuwe GD-gebied. Qbuzz gaat direct een voorbereidingsperiode in die slechts drie maanden duurt, terwijl daar normaal negen maanden voor staan.

18 september 2009 – Het 1-Eurokaartje verdwijnt

Het is jarenlang een gemakkelijk, veelgebruikt kaartje. Voor één euro in de bus in de stad. Maar daar komt met het ingaan van de nieuwe concessie verandering in, want het OV-bureau heeft besloten de tarieven te verhogen. Het 1-Eurokaartje wordt het 1,50-Eurokaartje. Het 3- en 5-Eurokaartje worden verhoogd naar respectievelijk 4- en 6 euro. De kaartjes worden wel uitgebreid in geldigheid qua aantal zones.

7 oktober 2009 – Forse bezuinigingen in streekvervoer

Doordat de kosten voor de nieuwe aanbesteding hoger zijn uitgevallen dan verwacht, moet er fors worden gesneden in het aanbod van het streekvervoer. In Groningen worden de stadslijnen 20 en 23 geschrapt, de bootbus naar Holwerd wordt geschrapt evenals de spitsbus tussen Winschoten en Zernike in de stad. Deze laatste lijnen werd steeds minder gebruikt omdat ze concurrentie hadden van de trein.

12 november 2009 – Bus raakt voor de tweede keer achterwiel kwijt

Arriva-bus 7820 raakt voor de tweede keer in twee jaar tijd haar linker achterwiel kwijt. In 2007 gebeurde dat midden op een drukke Grote Markt, nu op de N360 bij Ten Boer. De wiel is verdwenen in het naastgelegen Damsterdiep en nooit teruggevonden. Specialisten van een bandenzaak hebben zich ter plekke ontfermd over het euvel.

17 november 2009 – Bussen verdwijnen misschien helemaal uit Brugstraat

In deze periode rijden er geen bussen door de Brugstraat door werkzaamheden. Buurtbewoners ervaren dit als prettig. Zo gaan de eerste stemmen op om de bussen definitief uit de Brugstraat te weren. De afwezigheid van de bussen heeft de verkeersveiligheid in deze periode flink verbeterd. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het plan om de bussen definitief uit de straat de halen. Vanaf 3 september aanstaande rijden er definitief geen bussen meer door de straat.

6 december 2009 – Groningen en Drenthe krijgen als laatste OV-chipkaart

Groningen en Drenthe zijn de laatste provincies waar de OV-chipkaart zal worden ingevoerd. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Tineke Huizinga. De planning was dat de chipkaart in september 2010 in gebruik zou worden genomen. Dit werd uiteindelijk ruim een jaar later.

13 december 2009 – Qbuzz beleeft soepele start

13 december is het dan zover; de busconcessie in Groningen en Drenthe gaat over van Arriva en Connexxion (Zuidoost-Drenthe) naar Qbuzz. Ondanks de erg korte voorbereidingstijd van slechts drie maanden lukt het Qbuzz een groot deel van de nieuwe bussen op tijd geleverd te krijgen van Evobus en Mercedes-Benz. De eerste maanden huurt Qbuzz een aantal voormalige BBA-bussen uit Brabant bij. De eerste dag verliep soepel. Er was alleen wat onduidelijkheid in Gieten, waar het overstappunt verplaatst was van de Brink naar de Oelenboom. Ook de eerste ochtendspits op maandag verliep goed.

17 december 2009 – Bussen en treinen hebben last van sneeuw

Er is flink wat sneeuw in Nederland gevallen, met als gevolg dat Qbuzz en Arriva slechts een beperkte dienstregeling uit kunnen voeren met hun bussen en treinen. Arriva gaf zelfs haar uursdienstregeling op het spoor ’s avonds na 20:00 uur op omdat de omstandigheden te slecht werden. Qbuzz stopte er ’s avonds ook mee en probeerde het een dag later weer. Ook dat was niet zonder problemen, toen viel lijn 35 tussen Groningen en Oldehove geheel uit. De dagen erna zorgde nieuwe sneeuwval opnieuw voor problemen, vooral op het spoor in Groningen. Dat kwam slecht uit met diverse grote evenementen in de binnenstad van Groningen, zoals Serious Request van 3FM.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *