OV Nieuws GD 10 jaar: terug naar 2010

Op 1 augustus bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.

Tot en met  1 augustus blikken we dagelijks terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd met voor ieder jaar een overzicht.

2010

10 januari 2010 – Busvervoer gaat gebukt onder nieuwe sneeuwval

Ingesneeuwde bushokjes, buslijnen die niet meer rijden en anders met flinke vertraging. Opnieuw legt hevige sneeuwval het busvervoer plat. De hevige sneeuwval zorgt er voor dat al dertig procent van de nieuwe Qbuzz-vloot met kleine of grote schade rijdt.

13 maart 2010 – Slochteren neemt Servicebus in gebruik

De Servicebus tussen Slochteren en Hoogezand, lijn 278, wordt feestelijk in gebruik genomen. De bus was een langgekoesterde wens van de gemeente Slochteren, omdat voorheen moest worden overgestapt op de relatief korte route. De Servicebuslijn was uiteindelijk geen lang leven beschoren.

25 maart 2010 – Invoeren OV-chipkaart te duur voor OV-bureau

Gronings gedeputeerde en OV-bureau-voorzitter komt met het bericht dat het bureau het financieel niet aankan om de OV-chipkaart in de Groningse en Drentse bussen in te voeren. Het bureau mag de tarieven voor het openbaar verover niet verhogen en kan alleen maar in de dienstregeling snijden om aan het benodigde geld te komen. Jager heeft daarom minister Camiel Eurlings een waarschuwingsbrief gestuurd.

8 april 2010 – Alternatieven voor Regiotram onderzocht

Partijen in Provinciale Staten Groningen willen alternatieven voor de Regiotram onderzoeken. De VVD-fractie ziet een ‘Translohr’ wel zitten, een soort bandentram die goedkoper moet zijn om aan te leggen. Andere partijen zien het wel zitten om onderzoek te doen naar dubbelgelede bussen op de lijn tussen het Hoofdstation en Zernike. Eerder reed er al een aantal dagen een dubbelgelede bus op proef in de stad, onder meer op de Zernikelijn. Later zou lijn 11 naar Zernike uitgevoerd worden met dubbelgelede bussen, dit bleek geen succes door de hoge storingsgevoeligheid van de bussen.

7 mei 2010 – Busstation Leek sluit

Een nieuwe bushalte in het centrum van Leek zorgt ervoor dat het busstation van Leek deze dag officieel sluit. Reizigers krijgen geen vervangende halte in de nabije omgeving, zij moeten naar de Euroweg of de nieuwe centrumhalte lopen bij de Oosterheerdtstraat. Het oude busstation was gedateerd en lag op wat grotere afstand van het dorpscentrum.

26 mei 2010 – Laatste stukje busbaan moet er in 2013 liggen

Het laatste stukje van de busbaan tussen P+R Hoogkerk en het Hoofdstation moet er uiterlijk in 2013 liggen, zo wil de gemeente Groningen. Tot die tijd eindigt de busbaan bij de kruising tussen de Koeriersterweg en Paterswoldseweg. De bussen rijden vervolgens via de Paterswoldseweg, Parkweg en het Emmaviaduct naar het station. De aanleg moet toekomstbestendig zijn, zodat er geen aanpassingen nodig zijn bij een eventuele verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde. Uiteindelijk zou het tot 2016 duren tot de busbaan daadwerkelijk doorgetrokken was, met een iets ander ontwerp dan in eerste instantie bedacht.

19 juni 2010 – OV-chipkaart komt in oktober

In oktober 2010 is het dan toch echt mogelijk te betalen met de OV-chipkaart in de Groningse en Drentse bussen. Qbuzz bouwt tijdens de zomervakantie de apparatuur in de bussen in omdat dan meer bussen in de garage staan. De strippenkaart komt te vervallen per april 2011. Groningen en Drenthe doen dan als laatste gebied de strippenkaart de deur uit, waarmee er een kleine dertig jaar nostalgie verdwijnt uit het Nederlandse openbaar vervoer.

10 juli 2010 – Qbuzz maakt bussen klein beetje oranje

De mannen van het Nederlands Elftal wisten de finale van het WK voetbal in 2010 te halen. Daarom besloot Qbuzz haar bussen te voorzien van kleine supporterssjaaltjes achter de voorruit met de tekst ‘Qbuzz-chauffeurs staan achter Oranje’. Eerder tijdens dit WK werd een chauffeur van de stalling in Uithuizen verzocht zijn bus niet meer aan te kleden met allerhande oranje prullaria.

18 augustus 2010 – Veendam bouwt nieuw busstation in oude Jonkerloods

De voormalige loods van Jonker naast het nieuwe treinstation van Veendam wordt een modern busstation. Het station hoort bij het genoemde treinstation en vervangt het oude, vervallen busstation bij het centrum van Veendam naast de brandweerkazerne. De verbouwde Jonkerloods wordt opgeleverd rond de opening van het nieuwe treinstation.

22 september 2010 – P+R Haren krijgt uitbreiding

De P+R-voorziening langs de A28 bij Haren is populair. Vrijwel iedere doordeweekse dag staat het parkeerterrein overvol en parkeren sommige gebruikers zelfs in de bermen. Voor de uitbreiding van 300 parkeerplaatsen wordt een deel van het terrein wat voor bedrijvenpark Nesciopark is bestemd gebruikt. Dit project loopt slecht.

3 november 2010 – Stadspartij zet zich in voor terugkeer bus Ulgersmaborg

De Stadspartij in Groningen wil dat de wijk Ulgersmaborg haar busverbinding terugkrijgt. De wijk is al enkele jaren afhankelijk van een Stadstaxi sinds het verdwijnen van buslijnen 4 en 161. De verbinding was niet rendabel. De Stadspartij dacht dat dit nu wel zo zou zijn, onder meer door de komst van een locatie van het Gomarus College. De Stadspartij bleef lang voorvechter van de terugkeer, maar zonder succes. Ook de Stadstaxi is inmiddels uit Ulgersmaborg verdwenen.

24 november 2010 – Invoering OV-chipkaart wordt uitgesteld

Problemen met het inbouwen van de apparatuur zorgen ervoor dat het OV-bureau de invoering van de OV-chipkaart in de bussen in Groningen en Drenthe tot nader orde wordt uitgesteld. Het OV-bureau noemt dus geen nieuwe datum, maar er treedt wel een maandelijkse boeteclausule in werking.

1 december 2010 – Qliner-tarieven verdwijnen

Per 1 januari 2011 komen de trajectabonnementen en toeslagkaartjes voor de Qliner te vervallen. Daarmee gaat voor de Qliners in Groningen en Drenthe hetzelfde tarief gelden als voor het overige busvervoer. Reizigers met een trajectabonnement konden het resterende deel inruilen voor geld of een Sterabonnement.

31 december 2010 – Reizigers lijn 39 al een maand bekogeld met sneeuwballen

De sneeuwval zorgt veel voor sneeuwpret, maar niet voor passagiers van lijn 39. Jongeren gooiden sneeuwballen wanneer passagiers in- of uitstapten bij de haltes van de lijn in Zuidhorn. De politie zocht getuigen, want surveillances zorgden niet voor succes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.