OV Nieuws GD 10 jaar: terug naar 2015

Op 1 augustus bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.

Tot en met  1 augustus blikken we terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd met voor ieder jaar een overzicht.

2015

23 januari 2015 – Twee bussen van dienst omdat man plast en bloedt

Een plassende en bloedende man zorgt ervoor dat er tot twee keer toe een bus van Qbuzz van dienst gehaald moet worden. De man liet zijn lichaamssappen eerst achter in een Qliner van Emmen naar Groningen en zorgde er later eigenhandig voor dat er in Groningen nog een stadsbus van dienst gehaald moest worden. Dat leverde wat vertraging op.

28 januari 2015 – Concessie Qbuzz voor tweede keer verlengd

Voor de tweede keer wordt de GD-concessie van Qbuzz met twee jaar verlengd, nu tot eind 2019. De oorspronkelijke einddatum stond op december 2015. Na een eerdere verlenging tot eind 2017 wordt de concessie nu verlengd tot eind 2019. Dat gebeurt onder meer omdat er volgens het OV-bureau stabiliteit op het gebied van openbaar vervoer rond Groningen nodig is in voorbereiding op de ombouw van de zuidelijke ringweg.

3 maart 2015 – Bus keert terug aan Auwemalaan in Tolbert

Na ruim een jaar kan de bus weer doorrijden naar de Auwemalaan in Tolbert. Bij de invoering van Q-link werd het eindpunt van de lijn aangebracht bij de rotonde een kilometer verderop. Veel mensen vonden de afstand te groot. Om de bus door te kunnen trekken moest er een keerlus aangelegd worden. Dat is gebeurd op een terrein van De Zijlen.

23 april 2015 – Opnieuw grootse plannen voor de nieuwe busdienstregeling

Voor de nieuwe busdienstregeling heeft het OV-bureau diverse plannen. Zo wil men lijn 11 als lijn 1 omleggen via het UMCG en naar het Station Europapark laten rijden. Lijn 5 gaat dan naar Meerstad rijden. Lijn 35 naar Oldehove komt te vervallen en wordt overgenomen door stadslijn 6 welke twee keer per uur door gaat rijden naar deze plaats. Daarmee moeten de wijken De Held en Gravenburg hun stadsbus na jaren weer terugkrijgen. Veel van deze plannen vinden niet het daglicht, de genoemde plannen ook niet. Wel komt er bijvoorbeeld een nieuwe busroute door Haren via het station.

5 juni 2015 – Bewoners De Held willen niet mee met testrit bussluis

Onderdeel van die wijziging is dat de oude bussluis tussen de Leegeweg en Edelsteenlaan weer in gebruik wordt genomen. Bewoners van de Leegeweg zijn het niet eens met de plannen. Slechts een van de bewoners kiest ervoor om mee te rijden met de proefrit met een gelede bus. De rest blijft staan kijken op de stoep en gaat met medewerkers van het OV-bureau en de gemeente in discussie. Men ziet uiteindelijk van de plannen af.

19 september 2015 – Extra bussen vanwege asielzoekersstroom

De toenemende stroom asielzoekers tussen het station in Emmen en het aanmeldcentrum in Ter Apel zorgt ervoor dat Qbuzz extra bussen moet inzetten op lijn 73. Eerder huurde Qbuzz al een touringcar voor de middagritten in maar dat was niet goed genoeg.

12 oktober 2015 – Bouw tijdelijke loopbrug Assen start

Op het station van Assen begint de bouw van de tijdelijke loopbrug over het spoor die tijdens de stationsverbouwing de tunnel moet vervangen. De brug is behoorlijk hoog en zorgt tot op de dag van vandaag voor zenuwachtige momenten voor mensen met hoogtevrees.

30 november 2015 – Deutsche Bahn opent loket in Groningen

De Duitse spoorwegen, Deutsche Bahn openen bij de Arriva-winkel op het station in Groningen een eigen loket. Deutsche Bahn is het moederbedrijf van Arriva en gaat in het loket het Niedersachsen Plus-ticket verkopen. Dit geeft recht op vrij reizen in Niedersachsen, maar ook voor reizen naar Hamburg, Wolfsburg en Bremen vanuit Groningen. Slechts vijf dagen na opening van het loket vaart een schip de Friesenbrucke over de Eems aan, waardoor er jarenlang geen treinverkeer tussen Groningen en Duitsland mogelijk zal zijn.

4 december 2015 – Schip ramt Friesenbrucke, treinverkeer jarenlang onmogelijk

Een aanvaring van een 112 meter lang binnenvaartschip in de Duitse Eems met de Friesenbrucke bij Weener beschadigt de brug zo erg dat het jarenlang niet mogelijk zal zijn met een trein te rijden. Zowel het middengedeelte als de funderingen van de brug zijn zwaar beschadigd. De brug moet volledig gesloopt en opnieuw gebouwd worden volgens Deutsche Bahn. Nederlandse mensen van Defensie zijn zonder medeweten van de Duitsers op de locatie geweest om te onderzoeken of het mogelijk zou zijn een baileybrug aan te leggen. Daarmee is uiteindelijk niets gedaan. Momenteel rijden er nog steeds geen treinen. Diverse partijen zijn in overleg wat er moet gebeuren en wie het werk moet gaan betalen.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *