Stadskanaal krijgt weer een reizigerstrein. In 2025 moet het spoor tussen Groningen en Veendam verlengd worden.

Arriva, de provincie, ProRail en museumspoorlijn STAR hebben na jaren onderhandelen een akkoord bereikt. Daarin is onder meer ruimte voor ritten van de STAR. Het wordt de eerste spoorlijn in Nederland waar zowel reizigerstreinen als museumtreinen gaan rijden.

Het station van de STAR wordt het station van Stadskanaal. Eerder werd gesproken over een nieuw station bij het Philipsterrein, maar daarheen rijden maakt een retourrit binnen een uur onmogelijk voor de STAR. Daarmee zou de dienstregeling op de spoorlijn in gevaar komen.

Er moet ook een sneltrein gaan rijden. Deze zou binnen 34 minuten vanuit Stadskanaal in Groningen moeten zijn. Een rit tussen Groningen en Veendam moet met die trein 15 minuten duren.

De beveiliging en het spoor zelf moeten een upgrade krijgen. Dat kost bijna 63 miljoen euro. Het ministerie betaalt daarvan 5 miljoen.

Een gedachte over “Spoorlijn Stadskanaal komt er”
  1. Hopelijk gaat Groelinks in Provinciale Staten va Groningen haar eigen programma als grootste partij nog wel eens lezen de komende jaren om oa te werken aan het doortrekken van het spoor naar TerApel middels een sneltrein met meerdere stops tussen TerApel en Stadskanaal. Zodat een flink stuk van de verschraling van het huidige OV netwerk kan worden gecompenserd. Dan denk ik zelf aan starten als een soort tram bij TerApel busstation, Ter Apelkanaal, Musselkanaal, Mercuriuspark(Nieuw Buinen), Stadskanaalcentrum(ergens tussen Stationsstraat en Drouwenerstraat), STAR(Stadskanaal Noord) en rond Zwarteweg voor Pekela, Gieterveen en overig Stadskanaal Noord eo te bedienen en vanaf daar naar Veendam, Hoogezand en Groningen te gaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *