De busdienstregeling in Groningen en Drenthe voor volgend jaar wordt flink versoberd. De coronacrisis zorgt ervoor dat het reizigersaantal momenteel op ongeveer zestig procent van normale situatie zit en waarschijnlijk verder zal afnemen. Het zorgt voor flinke ingrepen ten opzichte van de vorig jaar december ingevoerde dienstregeling van voor de coronacrisis.

Het OV-bureau moet 4 miljoen euro bezuinigen. Men wil de kwaliteit van het busvervoer “zo hoog mogelijk houden”. Voor de nieuwe dienstregeling wordt uitgegaan van een reizigersdaling van 22 procent over heel 2021.

Basislijnen behouden doordeweeks minstens één keer per uur een rit. Toch blijven niet alle lijnen op hetzelfde niveau rijden. Zo rijdt Qliner 300 nog maar eens per kwartier in de spitsuren, gaan de Q-link-lijnen minder vaak rijden en wordt bijvoorbeeld lijn 38 tussen Grootegast en Leek geschrapt. Die lijn werd twee jaar geleden juist nog omgezet van een Buurtbus naar een gewone lijn vanwege de drukte op deze verbinding.

Op de stadsdiensten krijgen reizigers van de Emmer stadslijnen 1 en 2 te maken met een versobering. Deze stadslijnen rijden vanaf januari nog maar één keer per uur. Als aanvullend alternatief worden de streeklijnen 42 en 92 geboden. In Groningen wordt het lijnennet efficiënter gemaakt. Q-link 5 verdwijnt van de Grote Markt en gaat, net als Q-link 6 rijden via het Zuiderdiep en Damsterdiep naar het Hanzeplein. Lijn 7 wordt twee keer  per uur doorgetrokken van De Wijert naar P+R Hoogkerk via het Martini Ziekenhuis. Op dat routedeel komt lijn 8 te vervallen, de route wordt ingekort tot P+R Hoogkerk – Station Europapark. Lijn 7 rijdt voortaan twee keer per uur naar Station Noord. De andere twee ritten per uur eindigen bij Winkelcentrum Paddepoel, waar deze doorrijden als de nieuwe lijn 19. Deze nieuwe lijn gaat de route Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven – Hoofdstation – De Wijert – Coendersborg – Station Europapark rijden. Lijn 9 rijdt voortaan altijd de route naar Eelde in het zuiden van de stad. In het noorden van de stad rijdt lijn 9 altijd door naar de Zernike Campus. De route door het noorden van Paddepoel verdwijnt. De bediening van Selwerd wordt overgenomen door lijn 10. Deze gaat tussen de Iepenlaan en Oosterhamriklaan rijden via de ringweg.

Andere noemenswaardige veranderingen zijn het inkorten van de lijnen 86 en 189 tot P+R Hoogkerk, een nieuwe route voor lijn 68 waarbij deze gaat rijden als ringlijn (een rondje door Het Hogeland), een nieuwe route voor lijn 23 tussen Veendam en Nieuwe Pekela en het splitsen van lijn 51 in een lijn 51 tussen Groningen en Zuidlaren en een lijn 52 tussen Annen en Assen. Tenslotte verdwijnt Q-link 12 en wordt deze vervangen door de nieuwe streeklijn 93.

De dienstregeling gaat op 3 januari 2021 in, maar het is vrijwel zeker dat de dienstregeling niet het hele jaar hetzelfde blijft. Het OV-bureau gaat uit van twee tot drie herzieningsmomenten. Op deze manier verwacht het OV-bureau in aanmerking te komen voor financiële steun van de regering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *