Het openbaar busvervoer in Groningen en Drenthe blijft ook in 2022 op peil door slimme maatregelen. Het OV-bureau heeft bekendgemaakt hoe de dienstregeling voor volgend jaar eruit komt te zien.
Door de coronacrisis is er bij het bureau een tekort van zo’n 9 miljoen euro. Om het busvervoer aantrekkelijk te houden, wordt ervoor gekozen vooral maatregelen rond frequenties te nemen.
Dat betekent dat ook veel lijnen minder vaak bussen gaan rijden, maar nog wel voldoende voor de vervoersvraag. Vooral op de HOV-lijnen (Q-link en Qliner) wordt ervoor gekozen frequent te blijven rijden, om zo een aantrekkelijk product te blijven bieden. Frequentieverlaging vindt bijvoorbeeld plaats op stadslijn 10 in Groningen op het traject tussen Hoofdstation en Hoornsemeer en op Q-link 15, welke vraagafhankelijk gaat rijden. Lijnen in het aanvullende net (dus buiten het basisnet) gaan ook vraagafhankelijk rijden.
In de nieuwe dienstregeling wordt ongeveer op 92 procent van het aantal ritten van voor de coronacrisis gereden. Het is daarnaast mogelijk snel op te schalen wanneer dit nodig is.
Met de voorstellen heeft het OV-bureau een derde van het financiële tekort gedekt. Voor de overige 6 miljoen euro hoopt het bureau op steun van Het Rijk.