Verbeteren OV-bereikbaar Zernike zowel met trein als bus mogelijk

Zowel het doortrekken van het spoor naar de Zernike Campus als het verbeteren van de busverbinding daarnaar toe bieden mogelijkheden ter verbetering van het OV-netwerk. Dat concludeert onderzoeksbureau Movares in een rapport.

Het bureau deed onderzoek naar de toekomst van het openbaar vervoer naar de campus in opdracht van de gemeente en provincie. Er wordt al meerdere jaren gesproken over de mogelijkheid van een treinverbinding naar Zernike, zeker nadat de tramlijn naar de campus in 2012 werd afgeblazen.

Volgens Movares is het goed mogelijk om op één traject een trein te laten rijden. Dat is over het bestaande spoor langs het Noorderstation, om vervolgens af te buigen bij begraafplaats Selwerderhof en om de begraafplaats heen naar de campus te rijden over nieuw spoor. Daarbij wordt uitgegaan van het ongelijkvloers maken van de spoorwegovergangen in de Peizerweg, het Hoendiep en de Friesestraatweg, bijvoorbeeld door middel van tunnels of spoorviaducten. Ander onderzochte mogelijkheden met een nieuw spoor langs de westelijke ringweg worden afgeraden vanwege de toekomstplannen rond deze weg. Daarin is weinig tot geen ruimte voor een spoortraject.

Voor de verbetering van het busvervoer ziet Movares mogelijkheden in vier varianten. Door het doortrekken van treinen vanuit de regio naar het Noorderstation in 2023 wordt dat station belangrijker voor het verkeer naar de Zernike Campus. Daar zullen straks meer reizigers overstappen op de bus. Movares ziet een maatregelenpakket voor zich met een buslijn vanaf het Hoofdstation, via het nieuwe treinstation op het voormalige Suikerunie-terrein en De Held rechtstreeks naar de campus, een verbeterde variant van Q-link 2 tussen Zernike en Zuidhorn en een omlegging van lijn 18 tussen P+R Hoogkerk en de Zernike Campus, ook via het voormalige Suikerunie-terrein. Daarmee wordt het mogelijk om via het nieuwe station Suikerzijde rechtstreeks te reizen en het Hoofdstation te ontwijken. Daarnaast wordt lijn 2 tussen het Europapark en Zernike dan versneld.

Andere opties zijn doorrijden zoals het nu gaat of het verbeteren van de busverbindingen vanaf P+R Hoogkerk en Zuidhorn. De gemeente en provincie gaan nu de voorstellen verder onderzoeken en uitwerken.

Reis door naar deze berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *