NS schaart zich openbaar achter Lelylijn

In navolging van diverse partijen in Noord-Nederland en een aantal fracties in de Tweede Kamer wil de NS ook dat de Lelylijn tussen Groningen en Lelystad, via Friesland, er komt.

Dat schrijft de NS in een persbericht. Volgens de vervoerder is het snelle spoor nodig om het maximale uit snellere treinen te halen. “Al heel lang willen wij de reistijd verkorten van en naar Noord-Nederland. Dat kan over het spoor wat er al is, via Zwolle maar ook met nieuw spoor. De Lelylijn heeft zo zijn voordelen. De belangrijkste is wel de reistijd. Met de Lelylijn wordt die 40 minuten korter ten opzichte van de huidige reistijd. Heel wat tijd die je er zomaar voor terugkrijgt.”

Het tracé moet een maximum baanvaksnelheid van 200 kilometer per uur krijgen. Daarmee moet het mogelijk worden de reistijd tussen Groningen en Amsterdam naar iets meer dan een uur te brengen. Dat is ruim een uur korter dan de huidige reis, met overstap in Lelystad.

Een ander voordeel aan de Lelylijn is de komst van een station in Drachten en Emmeloord, wat de NS betreft. “Inwoners van deze plaatsen kunnen in plaats van de auto voor de trein kiezen. En niet alleen zij. We denken met hen, en met de korte reistijd, dat zeker 12.000 mensen extra per dag met de trein zullen gaan. Dat zijn dus heel veel kilometers die niet meer in een auto worden gereden”, schrijft de vervoerder.

De schreeuw om de Lelylijn wordt daarmee steeds sterker. Met de lijn komt er ook een tweede mogelijk voor treinreizen tussen Groningen en Lelystad. De enige huidige mogelijkheid is het spoor via Zwolle en Meppel. Noord-Nederland is onbereikbaar per trein op het moment dat er op dit trajectdeel iets gebeurt. Ook dat probleem moet met de Lelylijn opgelost zijn.

Overigens vindt de NS dat er op het traject tussen Zwolle en Meppel ook extra geïnvesteerd moet worden. Volgend jaar moeten er studies naar het versnellen van de verbinding via Zwolle klaar zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *