Nieuwe FNV-staking in het streekvervoer: vervoerders zijn er klaar mee/ 2 minuten leestijd

Een Van Hool-waterstofbus van Qbuzz van binnen

Buschauffeurs aangesloten bij vakbond FNV gaan volgende week in het hele land drie dagen staken. Het gaat om een nieuwe actieperiode in protest tegen de al door CNV goedgekeurde CAO.

De chauffeurs hielden eerder al acties, zowel regionaal als landelijk. De FNV vindt dat er onder meer een beter loonbod moet komen en een verlaging van de werkdruk. De bond praat niet meer met de vervoerders, waaronder Qbuzz.

Die vervoerders, verenigd in de VWOV, zijn helemaal klaar met de houding van de FNV, zeggen zij vrijdag in een gezamenlijk statement. “De werkgevers hebben meerdere malen aangegeven dat zij niet meer met FNV in gesprek gaan over de cao OV 2021-2022. De FNV-staking heeft geen enkele zin. Het heeft alleen maar nadelen: het dupeert de reizigers, het kost de stakende medewerkers geld, het kost de OV-bedrijven geld en het schaadt de betrouwbaarheid van het vervoer en het aanzien van de sector.”

De bedrijven zijn met de CNV er destijds wel uitgekomen over een CAO, welke nu ook wordt uitgevoerd. Daar bovenop komen de vervoerders nog met een extra eenmalige uitkering van 1000 euro bruto, welke dit jaar nog wordt uitbetaald. “Iedereen merkt dat het leven duurder is door de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie. Medewerkers hebben behoefte aan direct merkbare oplossingen. Met de CNV zijn we hierover in gesprek gegaan, de extra uitkering is het resultaat van deze gesprekken”, aldus de VWOV.

De staking van het FNV-personeel staat gepland voor woensdag t/m vrijdag. Het is de vraag hoeveel ritten uit zullen vallen. Tijdens de vorige stakingen konden zo’n zeventig procent van de ritten volgens de vervoerders gewoon rijden.

De CAO waartegen de FNV protesteert loopt overigens binnenkort al af, op 31 december. De VWOV roept de vakbond daarom op te stoppen met staken en mee te praten over de nieuwe CAO 2023. “FNV-leden kunnen nu niet staken over de CAO 2023. Staken kan pas als partijen helemaal uit-onderhandeld zijn. De onderhandelingen voor de CAO 2023 moeten nog beginnen. De werkgevers kunnen niet inhoudelijk met een partij in gesprek over een nieuwe CAO, terwijl diezelfde partij gelijktijdig met stakingen dreigt voor de huidige CAO. Dit terwijl de huidige CAO rechtsgeldig is en al wordt uitgevoerd. Dan lopen onderwerpen, onderhandelingen en de inzet van alle partijen door elkaar.”

2 Comments on “Nieuwe FNV-staking in het streekvervoer: vervoerders zijn er klaar mee/ 2 minuten leestijd

    1. Heb vandaag enkele chauffeurs gesproken die aangeven niet te willen staken vanwege het feit dat zij wel aan de reizigers willen denken. FNV gooit weer roet in het eten, kom eens met oplossingen die de reiziger geen pijn doen mijheer FNV, je hebt geen idee wat de consequenties zijn voor heel veel mensen, dus wees eens wat inventiever.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *