Het OV-consumentenplatform in Drenthe heeft vervoerder Qbuzz in een brief opgeroepen per direct maatregelen te nemen waardoor elektrische rolstoelgebruikers niet meer worden geweigerd in de bus.

Aanleiding voor deze brief is een nieuw incident waarover diverse regionale media afgelopen week berichtten. Deze rolstoeler moest blijven staan bij een bushalte in Gieten. Negen jaar geleden overkwam hem naar eigen zeggen al eens hetzelfde bij het reizen met Qbuzz.

Het consumentenplatform is aangeslagen op de berichtgeving omdat zij uit eerste hand weet dat er vaker problemen zijn met de toegankelijkheid voor e-rolstoelers; één van de leden uit het platform zit zelf in zo’n rolstoel en maakt het regelmatig, volgens het consumentenplatform ten onrechte mee dat chauffeurs de rolstoel niet in de bus toestaan.

Overigens is het volgens de algemene reizigersvoorwaarden van Qbuzz aan de buschauffeur om te beoordelen of een rolstoel mee mag in de bus, op basis van de veiligheidssituatie. Wel is de chauffeur dan verplicht een alternatief te regelen, iets wat in het geval van de rolstoeler in Gieten niet gebeurde. Het consumentenplatform wil dat de chauffeurs van Qbuzz opnieuw instructies krijgen en dat gedupeerden ruimschoots worden gecompenseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *