24 treinen meer per dag zullen volgend jaar tussen Groningen en Zwolle gaan rijden. Vervoerder Arriva heeft de toestemming gekregen om deze aangevraagde dienst uit te voeren. Daarmee komt een langgekoesterde wens van de vervoerder in vervulling. Maar hoe gaat deze dienst er in de praktijk eigenlijk uitzien?

Allereerst zal de trein nog niet met ingang van de nieuwe dienstregeling (vanaf 14 december) gaan rijden. Dat komt doordat Arriva zelf pas kort weet dat het de dienst mag gaan starten. De vervoerder moet bijvoorbeeld personeel opleiden voor deze verbinding. Treinmachinisten hebben bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend de bevoegdheid om op ieder traject zomaar te mogen rijden. Zij moeten eerst een training doen.

Dan is er de logistiek: de treinen zelf. Arriva is nog op zoek naar de treinen die op deze dienst moeten gaan rijden. Treinen uit andere gebieden of zelfs de provincie inzetten gaat niet zomaar: in sommige gevallen heeft bijvoorbeeld de provincie meebetaald aan treinen of is men eigenaar van de huisstijl. Voor inzet in andere gebieden is dan toestemming nodig. Daarnaast zijn de treinen ook gewoon in hun eigen gebieden nodig. Wel zijn in Limburg een aantal elektrische Arriva-treinen beschikbaar. Deze zijn bedoeld voor de Maaslijn, maar deze moet nog worden geëlektrificeerd. Dat is volgens de planning pas in 2027 klaar.

De trein komt in de dienstregeling te staan als ‘sneltrein’. Dat is duidelijk andere term dan de namen van de Sprinters en Intercity’s van de NS, maar er zit ook een verschil in de diensten: de treinen van Arriva slaan onderweg alleen de stations Haren en Beilen over. Daarmee gaat Arriva met haar sneltrein, in tegenstelling tot de NS met de Intercity, bijvoorbeeld wel in Hoogeveen en Meppel stoppen. Dat is goed nieuws voor Hoogeveen, waar men al jaren pleit voor een Intercitystop.

De treinen zullen doordeweeks ieder uur vanaf 6:30 uur volgens de volgende vertrektijden gaan rijden:

StationRichting ZwolleRichting Groningen
Groningenx:27, spoor 7aankomst x:31, spoor 7
Groningen Europaparkx:31, spoor 4x:28, spoor 3
Assenx:47, spoor 1ax:14, spoor 3
Hoogeveenx:01, spoor 2x:58, spoor 1
Meppelx:12, spoor 2x:48, spoor 3
Zwolleaankomst x:27, spoor 1bx:33, spoor 1b

Verder zullen een aantal spitstreinen rijden, op maandag t/m donderdag tussen Assen en Zwolle, op vrijdag rijden deze treinen de gehele route.

Dan de situatie op de stations. In Groningen en Zwolle zijn de betreffende perrons afgesloten met NS-poortjes. Die kunnen niet worden gebruikt voor Arriva-reizigers. Arriva zegt tegen RTV Drenthe in overleg te zijn over deze situatie. Er zullen nieuwe Arriva-poortjes bijgeplaatst worden, of een aantal NS-poortjes gaat over naar Arriva. Op de andere, tussenliggende stations komen Arriva-incheckpalen, behalve op Groningen Europapark (daar zijn deze al aanwezig).

Arriva mag zelf bepalen voor welk tariefsysteem men kiest. Omdat het om los toegevoegde ritten buiten een bestaande concessie om gaat, mag de verbinding volledig commercieel worden geëxploiteerd. Welke tarieven zullen gaan gelden voor de nieuwe verbinding, is momenteel nog niet bekend.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *