De aanleg van de busbaan langs de Koeriersterweg in Groningen start na de zomer. Hiermee komt de voltooiing van de busbaan Hoogkerk – Centraal Station weer een stap dichterbij.

Door de aanleg van de busbaan moet de Koeriersterweg haar oude functie als wijkstraat weer terugkrijgen. De Koeriersterweg zal bij de kruising met de Laan ’40-’45 worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dat zorgt voor een betere leefbaarheid van de Koeriersterweg en een veiligere Laan ’40-’45.

De gemeente Groningen ontwikkelt een HOV-as voor het busverkeer uit Roden, Leek en Friesland. Deze loopt vanaf het toekomstige transferium Hoogkerk tot het Centraal Station. De busbaan wordt in fases aangelegd. De eerste fase was een busbaan tussen de Eemsgolaan en de Laan ’40-’45, waarbij de bussen een deel van de Peizerweg delen met het overige gemotoriseerde verkeer. Na de oplevering van de busbaan bij de Koeriersterweg in 2009 hebben dagelijks 150 bussen vrij baan vanaf de A7 bij Hoogkerk-Zuid tot de Paterswoldseweg.

Het gedeelte Laan ’40-’45 – Paterswoldseweg komt te liggen op het oude spooremplacement van de NS, tussen de Koeriersterweg en het parkeerterrein van Niemeijer. Er komen haltes bij het Willem Lodewijk Gymnasium en bij de Paterswoldseweg, ongeveer op dezelfde plekken als waar nu de haltes aan de Koeriersterweg staan. Het is de bedoeling om de Koeriersterweg en de busbaan af te scheiden met behulp van een sloot of bosjes. De Koeriersterweg wordt ingericht als 30 km-zone.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *