qlink5-zuidlaren-2015

Nadat Q-link lijn 5 dit jaar wordt omgelegd naar Meerstad zal de lijn uiteindelijk ook door worden getrokken naar Harkstede. De plannen zijn een onderdeel van het RSP-project rond transferia en HOV, waarvoor de compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn deels beschikbaar zijn.

Het eindpunt komt te liggen ten zuiden van Harkstede en Scharmer. Het doortrekken van lijn 5 is bedoeld om de routevoering van lijn 178 te kunnen wijzigen en een reistijdverkorting van een kwartier te realiseren.

Een ander onderdeel is de realisatie van een transferium ten westen van Assen bij de Norgerbrug, ter ontlasting van de wijk Kloosterveen. Voor dat plan wordt nog een kostenraming gemaakt. Dat plan moet ergens tussen 2017 en 2019 worden ontwikkeld.

Ook zijn er plannen om de voorzieningen op de P+R-terreinen rond Groningen een upgrade te geven, diverse OV-knopen te realiseren, lijn 4 in Roden een minder bochtige route en eindpunt bij de Kastelenlaan te geven en het NS-station in Haren te voorzien van een nieuwe businfrastructuur.

[mappress mapid=”59″]

3 gedachte over “Lijn 5 gaat op termijn naar Harkstede”
  1. Kun je ook toelichten wat “RSP” betekent en/of wat een “RSP-plan” is?
    HOV = Hoogwaardig Openbaar Vervoer (voor de mensen die dat niet weten)

    1. RSP = Regiospecifiek Pakket, het potje geld dat het Noorden heeft gekregen als compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn. Dit potje is tot 2020 beschikbaar.

  2. Transferium Assen-West is juist gecanceld, in plaats daarvan zal de businfrastructuur verbeterd worden rond Kloosterveen.

    Ik begrijp het doortrekken van lijn 5 naar Harkstede ook niet helemaal. Moet lijn 178 niet 78 zijn in dit verhaal? M.a.w. opheffen van 78, doortrekken van lijn 5 en hogere frequentie lijn 178?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *