Airport-bus keert terug en Q-link naar Delfzijl

DSC_0587
Q-link rijdt volgend jaar ook naar Delfzijl

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft de hoofdlijnen voor de nieuwe busdienstregeling van volgend jaar naar Provinciale Staten en gemeenteraden in Groningen en Drenthe gestuurd.

Het bureau stelt onder meer voor om de ‘Bowie-bus’ tussen Groningen Airport Eelde en het Hoofdstation definitief bij lijn 2 onder de dienstregeling te brengen. Ook wordt het Q-link-netwerk uitgebreid met een lijn (6) tussen Delfzijl en P+R Haren, via Appingedam, Ten Boer en de stad. Verder wordt er uitgebreid op de Qliners.

Er zijn ook al enkele plannen voor 2018 bekendgemaakt door het OV-bureau. Zo gaat Q-link lijn 5 dan naar Meerstad rijden en wordt deze lijn doorgetrokken naar Harkstede en Scharmer. In de stad komt een volwaardige directe busverbinding tussen P+R Hoogkerk en het Martini Ziekenhuis met lijn 8, welke een ringlijn wordt.

De volledige voorstellen voor volgend jaar zijn te vinden op de pagina Dienstregeling 2017 Bus. Eind juni worden de besluiten over de dienstregeling genomen.

3 Comments on “Airport-bus keert terug en Q-link naar Delfzijl”

  1. Ik lees in het document van het OV-bureau dat lijn 11 gesplitst gaat worden in 2 lijnen, een naar HS en de ander naar Europapark. Ik ben dan benieuwd welke van de twee lijnen naar Zuidhorn gaat en welke naar Zernike en of lijn 15 ook nog blijft bestaan, want die zou toch ook een keer komen te vervallen?

    Als het alleen maar nodig is voor de verbinding met Selwerd dan zou ik het logischer vinden om de ene tak van lijn 9 om te leggen via het centrum.

    Wat me ook verbaast is dat er niets meer in staat over het strekken van lijn 2 in Eelde, of gaat dat dit jaar nog gebeuren?

    Ook lezen we niets meer over het samenvoegen van lijn 6 en lijn 35. Is dat nu geheel van de baan?

  2. Dat samenvoegen van lijn 6 en lijn 35 lijkt te zijn gestrand, daar was veel protest tegen en lijkt dus niet door te gaan.

    De verbinding van lijn 11 met het Hoofdstation is noodzakelijk om de vele reizigers van omgeving Noorderplantsoen en Selwerd snel naar het Hoofdstation te brengen. Lijn 9 biedt daar onvoldoende capaciteit voor. Lijn 2 kan zeker op een vrijdagmiddag niet al die extra reizigers van lijn 11 opvangen. Lijn 9 rijdt in principe nu ook al via het centrum (Zuiderdiep) en bedient ook de Oranjebuurt 4x/uur. Die kan je niet zomaar verleggen omdat die reizigers anders benadeeld worden, en er scholen zitten bij de halte Verlengde Visserstraat.

    Het strekken van lijn 2 in Eelde gaat niet meer door. Te veel weerstand schat ik in. Je bedient daarmee een heel groot deel van Eelde niet, waar wel veel instappers zijn. Het vliegveld krijgt een snellere verbinding met de Airport-bus.

    Volgens mij blijft lijn 15 wel bestaan, dat kan haast niet anders gezien al die reizigers. Ik weet niet welke naar Zuidhorn gaat en welke naar het Zernike. Er wordt vast gekeken wat het best uitkomt qua lestijden of gemakkelijk keren, zodat een bus niet lang hoeft te wachten. De aansluitingen op Zuidhorn lijken mij vast te liggen. Misschien ook wel juist de dubbelgelede bus naar Europapark, vanwege de vele reizigers. Dat lijkt mij het meest logische eigenlijk.

    Maar goed, dit is wat ik denk..

  3. De oranjebuurt moet absoluut 4x per uur een verbinding behouden, maar wat ik bedoel is dat ik de huidige lijnvoering niet logisch vindt, Selwerd kan denk ik beter bediend worden via een route langs de andere kant van het Centrum.

    Wat me trouwens ook opviel, in het programma van eisen voor de aanbesteding (inmiddels achterhaald vanwege verlenging van de concessie) http://www.ovbureau.nl/actueel/@117681/inspraak-ontwerp/ staat ook een Qliner-verbinding (Q310) Assen – Gieten – Veendam genoemd. Dat vind ik toch wel enigszins opmerkelijk, aangezien Q303 een aantal jaar geleden is opgeheven (nu 110).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *