Bewoners uit de omgeving van Niekerk zijn niet blij met de tussentijdse wijziging van de dienstregeling.
Begin deze maand zijn er een aantal aanpassingen in de busdienstregeling doorgevoerd. Eén van die aanpassingen is het efficient maken van de ritten op de lijnen 39, 133 en 639. Daarbij is lijn 133 vaker gaan rijden en lijn 639 volledig komen te vervallen.
Voor reizigers tussen Surhuisterveen, Grootegast en Groningen is dit een verbetering omdat zij nu sneller in Groningen zijn, maar de omgeving van Niekerk is er op achteruit gegaan, omdat lijn 133 tussen Oldekerk en Groningen via de A7 rijdt. Vooral de rit van 7:15 uur uit Niekerk en Oldekerk wordt gemist. Oldekerkers kunnen op zich met lijn 133 reizen, maar hebben daarvoor een duurder abonnement nodig omdat de route door meer zones voert.
De bewoners hebben een brief naar vervoerder Qbuzz gestuurd. Zij geeft in een reactie aan de bewoners aan te hebben gekozen voor deze oplossing omdat hiermee de meeste reizigers er op vooruit gaan. Qbuzz erkent wel dat Niekerk het nu met flink minder bussen in de spitsuren moet doen en is daarom bezig met een oplossing. Wat deze oplossing is, kan de vervoerder nog niet zeggen. Qbuzz wil de oplossing eerst voorleggen aan het OV-bureau en andere stakeholders, en hoopt dat deze dan wordt goedgekeurd.
[mappress mapid=”77″]
Extra ritten toevoegen met een midibus (of 8-persoons buiten de spits) tussen Grootegast en Zuidhorn lijkt mij de meest logische optie. Past mooi in de dienstregeling. Cyclustijd is iets minder dan een uur met aansluiting op de trein in Zuidhorn.
Past dat met de ritten Groningen – Surhuisterveen? Je hebt er ook niks aan als je bussen achter elkaar aan laat rijden.
Tijdens de spits is er al grotendeels een halfuursdienst. Da heeft het geen zin om extra ritten toe te voegen die aansluiten op de trein.
Wel kunnen dan extra ritten worden toegevoegd die aansluiten op lijn 133 (die aansluiting is er nu niet). Dan moet er wel een oplossing komen voor abonnementhouders
Maar in hoeverre is het dan echt nodig? Zo groot is Niekerk niet, dus in feite is een 1x/uur verbinding in het dal (met 2x/uur in de spits) wel te rechtvaardigen vergeleken met dorpen van evengrote omvang in Groningen en Drenthe. Het zou vreemd zijn als 639 en 39 voor een kwartierdienst zorgen. Niet dat het deze inwoners niet gegund is, maar het moet toch wel een beetje in balans zijn.
Het is wel vervelend dat deze wijziging voor velen halverwege het jaar komt. Het was beter geweest als dit per december was ingevoerd.