Foto: Deutsche Bahn

Het is nog steeds niet duidelijk hoe de kapotte Friesenbrücke bij het Duitse Weener zal worden aangepakt.

Eind 2015 raakte de brug onbruikbaar nadat een schip er zo hard tegenaan voer dat het staal van de brug deels verbrijzelde. Deutsche Bahn wil vooralsnog doorgaan met het plan de brug te herstellen, maar er gaan ook stemmen op om een nieuwe brug te bouwen, die niet zoals de oude hoeft te worden weggetakeld als er een groot schip van de Meyer-werf in Papenburg naar de Eems hoeft. Daarbij werd het treinverkeer vaak een heel weekend stilgelegd. Een beweegbare brug heeft de voorkeur.

Een nieuwe brug kost 45 miljoen euro, het repareren van de bestaande brug 30 miljoen. De Duitse partijen willen best een nieuwe brug, maar vinden dat de provincie Groningen dan mee moet betalen.

Voor Groningen is de spoorverbinding belangrijk als onderdeel van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen.

[mappress mapid=”40″]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *