OV Nieuws GD 10 jaar: terug naar 2007/ 4 minuten leestijd

Op 1 augustus bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.

Vanaf nu tot en met de week van 1 augustus blikken we terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd met voor ieder jaar een overzicht. De eerste overzichten gaan op woensdag online, de dan nog resterende jaren in de laatste dagen tot 1 augustus.

2007

1 augustus – OV-chipkaart klaar voor opmars

Op 1 augustus was de OV-chipkaart net ingevoerd in proefstad Rotterdam. De stad zou in oktober 2007 de eerste zijn die de strippenkaart af zou schaffen. De planning was toen nog om op 1 januari 2009 de landelijke invoering te doen. Die datum is uiteindelijk niet gehaald.

30 augustus – Trein Groningen-Veendam moet in 2009 rijden

De plannen voor de heractivering van de reizigersdienst per trein tussen Groningen en Veendam waren er al een tijdje en op 30 augustus werd bekend dat de trein in 2009 moest gaan rijden. De betrokken partijen hebben toen een intentieverklaring gereden. De treindienst startte uiteindelijk met twee jaar vertraging in mei 2011. Bijzonder was dat Arriva ook dacht aan een station bij Meeden. Expertisebureau Goudappel Coffeng raadde dit af. De stop is er ook nooit gekomen.

1 oktober – Station Europapark gaat open

Het -toen nog tijdelijke- station Europapark bij de Euroborg werd op 1 oktober 2007 geopend. In eerste instantie met slechts een perron voor de passerende treinen van Arriva. De NS stopte nog niet op het station. Het station kende in de tijdelijke periode vele gezichten, maar een ding bleef hetzelfde: het vrij sobere tijdelijke perron, opgebouwd uit steigermateriaal.

23 oktober 2007 – Bekendmaking uitbreiding Citybus-lijn 22 naar Haren

Arriva en het OV-bureau kondigen aan dat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 6 januari 2008 Citybus 22 wordt uitgebreid tot een nieuwe lijn met de route Euroborg/P3 – Ikea – UMCG – Grote Markt – Hoofdstation – P+R Haren. Tot dan reed lijn 22 als reguliere stadslijn tussen de Grote Markt en Ikea. De in 2008 gestartte Citybus 22 werd uiteindelijk de voorloper van het huidige Q-link-netwerk.

29 oktober 2007 – Busconcessie GGD met Arriva met twee jaar verlengd

Net als bij Qbuzz is gebeurd, werd in 2007 de busconcessie voor het toenmalige GGD-gebied (Groningen en Drenthe met uitzondering van Zuidoost-Drenthe) van Arriva met twee jaar verlengd tot eind 2009. Daarmee kreeg het OV-bureau de tijd om een goed plan ter verbetering van het OV te maken. Een verplichting rond de verlenging was de aanschaf van gelede aardgasbussen voor lijn 22.

21 november 2007 – Gemeente Groningen gaat P+R Hoogkerk aanleggen

Op 21 november werd bekend dat de gemeente Groningen in 2008 zou gaan starten met de aanleg van P+R Hoogkerk. In eerste instantie zou de voorziening open moeten gaan in 2010, maar dit werd met een klein jaar vertraging begin 2011. Na de opening is P+R Hoogkerk uitgegroeid tot het grootste transferium van de stad Groningen.

4 december 2007 – Arriva kan nieuwe treindienstregeling bijna niet opstarten

Door een conflict met ProRail had Arriva een week voor de start van de nieuwe dienstregeling op het spoor nog geen contract om te mogen rijden. Gevolg was dat er wellicht geen treinen zouden rijden op het noordelijke spoor. De vervoerder wilde de spoorvergunning niet ondertekenen omdat zij eerst een aantal verbeteringen van ProRail wilde zien. Een dag na de bekendmaking van dit bericht kwamen beide partijen er alsnog uit.

8 december 2007 – Bus verliest compleet wiel op Grote Markt

Midden op de drukke zaterdagmiddag verliest een gelede lijnbus een van haar achterwielen voor het terras van De Drie Gezusters. Dat deed het overige busverkeer een deel van de middag ontregelen. De bus verloor het wiel tijdens het ‘meepakken’ van een stoeprand.

17 december 2007 – Bedrag voor verbinding Paterswoldseweg-Hoofdstation bij elkaar

De gemeente had het geld voor het laatste stukje busbaan tussen de Paterswoldseweg en het Hoofdstation bij elkaar. Dat kwam mede doordat het Ministerie voor Verkeer- en Waterstaat vier miljoen euro bijdroeg. De bussen reden in december 2007 nog via de Koeriersterweg, de busbaan was nog niet gereed. Uiteindelijk liep de busbaan jarenlang slechts tot de Paterswoldseweg. De verlenging tot het Emmaviaduct kwam pas een jaar geleden gereed; zes jaar later dan gepland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *