OV Nieuws GD 10 jaar: terug naar 2013

Op 1 augustus bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.

Tot en met  1 augustus blikken we terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd met voor ieder jaar een overzicht.

2013

29 januari 2013 – Actuele vertrektijden voor het eerst beschikbaar

Via het project OpenOV zijn vanaf nu de actuele vertrektijden van de bussen van Qbuzz op te vragen. Ook bijvoorbeeld de gps-posities van bussen zijn beschikbaar via bepaalde apps. Via OpenOV is het voor appontwikkelaars mogelijk de data uit het openbaar vervoer vrij te gebruiken voor die doeleinden.

17 februari 2013 – Ook HOV-concessie verlengd

Met de verlenging van de GD-concessie tot en met eind 2017 is ook de HOV-concessie van Arriva Touring voor de Qliners tussen Emmen en Groningen en Drachten en Groningen verlengd tot dit moment. Het vervoer op beide lijnen onder Arriva verliep goed. Tijdens de loopduur van deze concessie is later een deel van het pakket uitgewisseld met Qbuzz, waardoor het traject Emmen – Groningen volledig door Qbuzz wordt gereden en het traject Drachten – Groningen volledig door Arriva.

13 maart 2013 – 350 bushaltes krijgen digitale informatieschermen

Bij 350 bushaltes in het gebied van het OV-bureau Groningen Drenthe zullen digitale informatieschermen met actuele vertrektijden worden geplaatst. Dat is ongeveer de helft van het totale aantal haltes in het gebied. Er werd eerst getest bij P+R Hoogkerk, P+R Kardinge en Station Europapark, alle drie in Groningen. Op deze locaties zijn meerdere panelen aanwezig, waaronder een groot overzichtsscherm met een overzicht van alle vertrekkende buslijnen.

27 maart 2013 – Lijn 15 deels via de ringweg

Lijn 15 in Groningen krijgt voor een deel van haar ritten een route via de westelijke ringweg in plaats van de binnenstad. De helft van de vaste ritten en de extra ritten gaan deze nieuwe route rijden onder lijnnummer 115. De maatregel moest de verkeersdruk op de Brugstraat verminderen. Een klein jaar later werden in het kader van Q-link alle ritten op lijn 15 via de ringweg geleid en verviel de route door de Brugstraat.

21 april 2013 – ProRail knapt oud, ongebruikt spoor op

Een bijzonder beeld aan de Peizerweg ter hoogte van de spoorwegovergang. Daar is een aannemer in opdracht van spoorbeheerder ProRail bezig met het opknappen van een al jaren niet meer gebruikt stukje spoor. Het gaat om het laatste nog resterende deel van de oude tramlijn tussen Groningen en Drachten. Dit spoor liep via de Peizerweg onder meer via Roden en Leek naar Drachten, maar is bij de opknapbeurt al 28 jaar officieel gesloten. Het overgrote deel van de lijn is op dat moment niet meer aanwezig en kan ook niet zomaar worden hersteld door nieuwbouw. Ondanks dat is het overgebleven stukje nog niet ‘in onbruik’ verklaard.

25 april 2013 – Station Assen wordt compleet vernieuwd

Het station van Assen krijgt een flinke verbouwing. Alles wordt aangepakt, van de perrons tot de bouw van een nieuw stationsgebouw, zo maakt ProRail bekend. Het is de bedoeling om het hele gebied rondom het station een flinke modernisering te geven. Zo wordt onder meer spoor 1 geschikt gemaakt voor Intercity’s en wordt de weg voor het station ondertunneld. ProRail werkt voor het project samen met de gemeente Assen en aannemer Grontmij.

31 mei 2013 – Dodelijk ongeluk op busbaan met 12-jarig meisje

In de ochtend van donderdag 31 mei 2013 vindt er op de kruising tussen de busbaan langs de Peizerweg en Eemsgolaan bij Hoogkerk een dodelijke botsing tussen een lijnbus en een 12-jarig meisje plaats. Het meisje zag vermoedelijk de bus over het hoofd. Het is niet het eerste ongeluk op de kruising. Buurtbewoners zijn al langer ongerust en eisen van de gemeente Groningen maatregelen. Dit ongeluk is uiteindelijk de aanleiding om de Eemsgolaan te ondertunnelen ter hoogte van de busbaan.

22 juni 2013 – Q-link is de vervanger van de tram

Het OV-bureau en de gemeente Groningen presenteren hun vervanger voor de tram. Het nieuwe busnetwerk Q-link moet het schrappen van de tramplannen opvangen. Er wordt gestart met vier lijnen: 3 (Leek – Lewenborg), 4 (Roden – Beijum), 5 (Station Europapark – Annen) en 15 (Hoofdstation – Zernike via de ringweg). Het is de start van een netwerk met comfortabele, gelede bussen met wifi en airco en voorzien van hun eigen herkenbare kleur. Voor de start van Q-link gaat het complete lijnennet in Groningen over de kop in de nieuwe dienstregeling.

23 juni 2013 – Station Europapark mooiste nieuwe gebouw

Het nieuwe Station Groningen Europapark wordt verkozen tot het mooiste nieuwe gebouw in de stad tijdens de Dag van de Groninger Architectuur. Zowel de vakjury als het publiek kozen voor het nieuwe station. Bijzonder is dat de perronoverkapping is gemaakt van titanium, een unicum in Nederland.

6 augustus 2013 – Kloosterveen verliest opnieuw stadsdienst

De Asser wijk Kloosterveen verliest voor de tweede keer in een aantal jaren haar stadsbus. Lijn 4 wordt ingekort tot het traject Marsdijk – Selma Lagerlöflaan. Daarmee kreeg Pittelo wel haar traditionele stadsdienst terug. De bediening van Kloosterveen wordt overgenomen door streeklijnen.

25 augustus 2013 – Stadsbus in Veendam van start

In Veendam wordt de stadsbus officieel in gebruik genomen. Het is de opvolger van de Servicebus. Het lijnnummer blijft 271. De nieuwe dienst wordt uitgevoerd door Taxi De Grooth met een nieuwe Fiat-bus voorzien van de meest moderne technieken. Een aantal jaren later zou de stadsbus door beperkt gebruikt weer komen te vervallen.

28 augustus 2013 – Mogelijk komt Van der Valk naar Hoogkerk

Er gaan geruchten dat hotelketen Van der Valk haar oog heeft laten vallen op een locatie vlak naast P+R Hoogkerk. De fractie van lokale partij Leefbaar Tynaarlo stelde hierover vragen in de raadsvergadering. Bij de bouw van P+R Hoogkerk is al ruimte gereserveerd voor de bouw van een dergelijk pand. De wethouder kon in de vergadering geen concrete informatie geven omdat er nog besprekingen liepen, maar gaf toe dat er wel iets speelde. Inmiddels beschikt P+R Hoogkerk alweer een aantal maanden over een hotel van Van der Valk.

14 september 2013 – Nieuw busstation Hoogeveen klaar

Na een acht maanden durende verbouwing is het nieuwe busstation van Hoogeveen klaar. Met zes schuine perrons en twee perrons aan een eiland is het station weer klaar voor de vervoersvraag van dat moment. De schuine perrons zijn voor de grote bussen, het eiland voor de stadsbusjes en buurtbus.

11 november 2013 – Schoonmaakfamilie Hoofdstation ontslagen

De banen van de schoonmaakfamilie die al jaren de toiletten bij de perrons op het Groninger Hoofdstation schoonmaken staan op de tocht. De NS willen alle stationstoiletten in Nederland door dezelfde partij uit laten baten. De familie mocht wel voor dit bedrijf aan de slag, maar zij zag dit niet zitten. TV-presentator Filemon Wesselink kwam naar aanleiding van het nieuws voor de familie op de bres in De Wereld Draait Door.

28 november 2013 – Lijnennet Q-link gepresenteerd

Op deze dag wordt definitief duidelijk wat het nieuwe Q-link-netwerk gaat brengen voor Groningen. Zoals al eerder bekend gemaakt krijgen Leek, Roden, Zuidlaren en Annen een directe Q-link. De formule neemt de Citybus in Groningen over. Ikea raakt haar stadsbus kwijt. Bezoekers moeten nu vanaf de busbaan aan de Europaweg lopen naar de woonwinkel. De lijnnummers in Groningen gaan over de kop door de introductie van Q-link.

18 december 2013 – Reizigerstreinen naar de Eemshaven

Na lang erover praten wordt definitief besloten dat er passagierstreinen naar de Eemshaven gaan rijden. Per 2017 moet alles klaar zijn. Er wordt onder meer betaald vanuit Duitsland, omdat de verbinding belangrijk is voor de veerboot naar het Duitse eiland Borkum. De trein moet gaan aansluiten op de boot. Station Eemshaven wordt het meest Noordelijke station van Nederland. Deze status is nu nog in het bezit van station Roodeschool. Dit station wordt verplaatst omdat er een doorgaand spoor komt te liggen. Inmiddels is bekend dat het station naar alle waarschijnlijkheid in april 2018 zal openen.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *