Zondag speelde de plaatselijke FC tegen VVV uit Venlo. Die wedstrijd was niet top, maar daar gaat dit bericht niet over.

De supporters die elke twee weken nog steeds moedig de reis naar de Euroborg wagen werden zondag geconfronteerd met de effecten van de wijzigingen in de busdienstregeling. Er komt ‘s avonds na 21:00 uur en op zondag (de meest voorkomende speeldag van FC Groningen) geen reguliere bus meer bij de Euroborg.

Deze site berichtte hier zondagochtend over om supporters hierop te wijzen. Daarop volgden veel reacties van ontevreden supporters. Zij konden altijd voor de deur uitstappen met lijn 5. Nu rijdt er vrijwel nooit meer een bus tijdens FC Groningen-wedstrijden, en rijdt de bus wel, dan is het niet vaak en altijd met een overstap vanaf de binnenstad en het Hoofdstation, want de nieuwe lijn 2 rijdt een directe route tussen Europapark en het noorden van de stad.

Voor de bezoekersaantallen van FC Groningen is dit alles geen wenselijke situatie. Tijdens de wedstrijd tegen VVV-Venlo werd een negatief record gevestigd qua bezoekersaantallen tijdens een competitiewedstrijd in de Euroborg. De club doet haar best om supporters te stimuleren naar het stadion te komen. Daar helpt het ontbreken van een goede busverbinding niet bij.

Vervoerder Qbuzz geeft aan dat ze bezig is met de kwestie. Het zou mooi zijn om daarbij te kijken naar het Rotterdams voorbeeld rond de thuiswedstrijden van Feyenoord. De RET, sponsor van Feyenoord, vervoert rond de wedstrijden bezitters van een toegangsbewijs gratis en er rijdt een speciale tramlijn door de stad richting De Kuip.

In Groningen hebben we de rond de wedstrijd de private, door FC Groningen zelf ingestelde pendeldienst van en naar drie P+R’s rond de stad. Deze ritjes zijn vrij prijzig voor de supporters en vallen niet onder het reguliere openbaar vervoer. Dat terwijl in de busconcessie van Qbuzz het officiĆ«le evenementenvervoer voorbehouden is aan deze partij. En van evenementenvervoer zou toch sprake moeten zijn bij wedstrijden van FC Groningen gezien de drukte rond de Euroborg bij wedstrijden.

Daarnaast roepen de club en Groningen Bereikbaar ook op de komende jaren rekening te houden met de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg. Die gaan voor een flink beperkte bereikbaarheid van het stadion zorgen. De combinatie van deze werkzaamheden en het beperkte aantal parkeerplaatsen schreeuwt juist om uitbreiding van de busdienst in plaats van een versobering.

Hoe mooi zou het zijn als de bussen in de stad gratis zijn voor bezoekers van de wedstrijden en er speciale ritten naar de Euroborg komen. De pendeldienst in de eerste jaren van de Euroborg van Station Noord naar de Euroborg door het Oosterpark was een succes en zou juist nu het voorbeeld moeten zijn van het pendelvervoer rond de wedstrijden.

Speciale ritten van spitslijn 12 tussen het Hoofdstation en Station Europapark zouden, samen met de pendeldiensten naar de P+R’s (dan wel als regulier openbaar vervoer uitgevoerd door de concessiehouder en dus niet met touringcars) voor een hoop ontlasting van de toevoerwegen kunnen zorgen. Het zou goed zijn als de gemeente, Qbuzz en de FC hier eens over gaan nadenken, voordat er echte problemen gaan ontstaan op wedstrijddagen.

2 gedachte over “Redactie blog: geen bus naar FC Groningen is slechte zaak”
  1. Wat is er mis met de Arriva en NS treinen op station Europapark pal naast het stadion?

    Overal in de provincie Groningen en Drenthe moet bezuinigd worden, maar kennelijk heeft stad Hroningen een enorme onuitputtelijke geldbron waardoor daar alles op OV gebied kan.

  2. De gemeenteraad heeft woensdagavond 723.000 euro beschikbaar gesteld, voor het openhouden van de bed-bad-broodopvang in het oude F1-hotel in Groningen.
    DATā€¦ is belangrijker ..!! dan de bus reizende burgers .. De tekorten die daardoor? ontstaan in de begroting haalt men uit het budget voor het openbaar vervoer ?
    De verschraling ( lees lijn 1 R.U.G ) 50% vermindert…. en de afschaffing van ( voormalig P&R stokpaardje lijn 22 Euroborg/ Grote Markt/P&R Haren v.v de huidige lijn 5 ) heeft een andere prioriteit gekregen.
    Het schijnt dat de Euroborg geen prioriteit meer heeft ondanksā€¦de vele activiteiten en bedrijven die daar gevestigd zijn:

    Annexum | FlexOffiZ
    Fair Play Casino
    FC Groningen
    Fysiotherapie Den Ommelanden
    Jumbo
    Kinepolis Groningen met 10 filmzalen
    Preventief
    Wok Euroborg
    2 Grote scholengemeenschappen :
    1 Alfa-college 1500 scholieren en 250 medewerkers
    2 Noorderpoort Euroborg 1736 scholieren en 130 medewerkers
    Dus ..
    (Winkelen, dineren, overnachten, leren, sporten, naar de film en het casino, borrelen, werken, naar de FC of vergaderen, u doet het in de Euroborg.) minder bereikbaar ..

    Maar op zondags zelfs helemaal niet nada noppes .!!!

    Het schijnt dat enkele personen in onze gemeente bestuur en/of bij het OV bureau te veel hebben gesnoven of gespoten en doen allerlei rare zaken ..en de rest ( van het gemeente bestuur) doet niets.. waarom niet ?
    Hoe is het mogelijk dat 1 persoon een levensgevaarlijke situatie kan creƫren op de Eikenlaan ?
    Is het toevallig dezelfde persoon, die de bus route richting de Euroborg om zeep heeft geholpen ?..ik vermoed het.
    Voorlopig hebben we meer dan genoeg ( negatieve) ervaringen gehad ten aanzien van openbaar Busvervoer.
    Noem ik Karin Dekker ..
    Gelukkig is dat uiteindelijk door gezond verstand toch nog op tijd hersteld, en kon de schade tot 30 miljoen ? beperkt worden .
    Voorlopig zijn we die uitgeprocedeerde asielzoekers nog niet kwijt en dat zal ook na oktober niet gebeuren ..
    En dan gaat de knip weer open voor de volgende 900.000 Euro ?..en in april volgend jaar weer 900.00 Euro? enz enz .??????
    Tip.. Er is een vliegveld heel dichtbij ..en die vliegen zonder problemen in 1 keer naar Noord Afrika .
    Tel uit je winst gemeente .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *