Met nog twee maanden te gaan tot de start van de nieuwe concessie voor het busvervoer in Groningen en Drenthe bereidt Qbuzz zich hierop voor. In de laatste stappen van deze operatie wordt de reiziger meegenomen via een speciale website.

Op de site gd2020.nl worden de komende weken vijf mijlpalen met het publiek gedeeld. Dit zijn onder meer de aanleg van nieuwe laadpalen voor de elektrische bussen, de upgrade bij de kleinere bussen en de nieuwe en verplaatste stallingen.

Enkele hoogtepunten in de nieuwe concessie:

Meer elektrische laadpalen

In het hele gebied worden laadpalen geplaatst voor de elektrische bussen. In de stad Groningen en op het station in Zuidhorn zijn deze al aanwezig voor de bussen van Q-link 1 en 2.

Er komen 21 laadpalen bij voor tussentijds bijladen. Deze worden geplaatst op strategische punten, zoals P+R Hoogkerk, het eindpunt van Q-link 5 in Annen en het busstation M.L. Kingweg in Assen. Tijdens het afwachten van de vertrektijd kunnen deze palen gebruikt worden om stadsbussen snel bij te laden. De accucapaciteit van deze bussen is niet groot genoeg om de hele dag door te blijven rijden. Soms zal een chauffeur een bus parkeren om een volgende rit te rijden met een andere bus die al verder is opgeladen.

De elektrische streekbussen van fabrikant Ebusco hebben grotere accu’s en zullen alleen ‘s nachts op de stalling worden opgeladen. Het opladen daar gebeurt in een lager tempo dan het bijladen van de stadsbussen onderweg, om de accu’s te sparen.

Persoonlijke reisassistent

De smartphone is natuurlijk al geschikt voor vele zaken. Qbuzz gaat hem inzetten als persoonlijke reisassistent door middel van haar app. Onder de noemer Q+ zijn straks overal realtime vertrektijden en reismogelijkheden raad te plegen. Het kopen van een e-ticket voor een busreis is ook mogelijk. Bij het instappen is het alleen nog nodig de QR-code te scannen bij de OV-chipkaartlezer in de bus. Die optie blijft over het algemeen wel goedkoper dan een los kaartje.

De nieuwe chipkaartlezers welke al in de omgebouwde bussen zijn geplaatst maken onderdeel uit van een totaal nieuw betaalsysteem. Daarmee verdwijnt het contante geld uit alle bussen. Een los kaartje kopen kan dus via de Q+-app, maar ook met de pinpas door middel van contactloos betalen bij de chauffeur.

De app maakt het voor Qbuzz mogelijk data te verzamelen en zo beter in te kunnen spelen op bijvoorbeeld vervoersstromen. Ook de voertuigen zelf gaan data verzamelen. Al deze informatie komt binnen bij de nieuwe reisregie. Het verzamelen van persoonlijke informatie gebeurt onder de regels uit de privacywet en alleen na vrijwillige registratie in de app.

Nieuwe bussen

Bij een nieuwe concessie horen over het algemeen ook nieuws eisen van de overheid. Daarom zullen er veel nieuwe bussen verschijnen op de Groningse en Drentse wegen. Eerder dit jaar presenteerde de vervoerder haar nieuwe bussen op het station in Assen.

Qbuzz gaat met deze nieuwe bussen rijden:

Van de volgende huidige modellen blijven in totaal 146 bussen rijden:

  • Mercedes-Benz Citaro LE Ü (12 meter, (bio)diesel, streekdienst, 2009-2010)
  • Mercedes-Benz CapaCity Metrostyle (19,5 meter, (bio)diesel, Q-link 15, 2013)
  • Van Hool newA330 FC (12 meter, waterstof, streekdienst, 2013)
  • Mercedes-Benz Integro L (15 meter, (bio)diesel, Qliner, 2014)
  • Mercedes-Benz Citaro C2 LE Ü (12 meter, (bio)diesel, streekdienst, 2016)
  • Mercedes-Benz Citaro C2 GÜ Metrostyle (18 meter geleed, (bio)diesel, Q-link 6 en 12, 2016)
  • Mercedes-Benz CapaCity L Metrostyle (21 meter, (bio)diesel, Q-link, 2017)
  • Ebusco 2.1 (12 meter, volledig elektrisch, streekdienst, 2017)
  • VDL Citea SLFA 181 BRT Elec (18 meter volledig elektrisch, Q-link 1 en 2, 2017)
  • Van Hool TX 27 Astromega (14,1 meter dubbeldeks, (bio)diesel, Qliners 300 en 312, 2017)

Alle bussen zullen voorzien zijn van airco, snel wifi en usb-laders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *