Voor Qliner-bussen en de kleine achtpersoonsbusjes in het OV in Groningen en Drenthe wordt waterstof als schone oplossing voor de toekomst gezien. Om proef te draaien gaat Qbuzz twee Qliners om laten bouwen tot waterstofbussen.

Voor bussen als de 15-meter semi-touringcars die op de Qliner-diensten rijden is op dit moment geen standaardoplossing beschikbaar. Rijden op elektriciteit is geen optie omdat de bussen non-stop rijden gedurende de dag. Waterstofbussen zijn er in deze categorie nog niet.

Vanuit Groningen en Emmen gaat Qbuzz al met waterstof aan de slag. Er rijden al een tijdje twee waterstofbussen in Groningen, de komende maanden komen daar twintig in Groningen en tien in Emmen bij. Op de stallingen in die plaatsen zijn straks waterstoftankstations aanwezig. Buschauffeurs worden momenteel getraind om met de voertuigen te rijden.

Ook voor de kleine achtpersoonsbusjes op de rustige streeklijnen ziet men een ombouw naar waterstof als de oplossing. Het is daar wel een uitdaging om het totale gewicht van de busjes onder de 3500 kilogram te houden, omdat de chauffeurs van deze busjes vaak alleen een B-rijbewijs hebben.

Een gedachte over “Twee Qliners op waterstof bij wijze van proef”
  1. lange afstanden rijden met een elektrische bus is mogelijk met een batterij wisselsysteem. Het makkelijkste is dan een wisseltrailer. de batterij zit niet in de bus maar in de trailer. aanhaken en rijden maar. De trailer wordt opgeladen door Zonneparken langs de snelweg. een trailer met een 500 kWh batterij geeft de bus een range van 500 km. afhaken en aanhaken 5 minuten. en weer 500 km rijden op stroom van de Zon.
    we reden altijd met de bus naar Spanje met een bagagetrailer. merkte je niks van. Batterij Trailer 500 kWh is een goedkope oplossing voor verre Elektrische afstanden met de bus. Een wisselcontainer voor vrachtauto’s, geen laadtijden en trailers en containers laden op stroom van zon en wind.
    voor binnenvaart ook batterijcontainers. en als vervanging diesel voor treinen ook batterij container wisselsysteem. NIO komt met BaaS voor personen auto’s.
    Battery as a Service and BCS, Battery Car Separation.
    goedkoop betrouwbaar en inkomsten voor de Regio met productie Regionale stroom voor laden batterij trailers, batterij containers. gemakkelijker en goedkoper en veiliger dan Waterstof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *