Qbuzz liep kans een boete te krijgen van het OV-bureau Groningen Drenthe. De opdrachtgevende autoriteit stelde Qbuzz in gebreke omdat er gedurende lange tijd veel ritten uitvielen, zo blijkt uit de jaarstukken van het OV-bureau over het afgelopen jaar.

De rituitval lag hoger dan mag volgens de normen uit de concessie. Qbuzz moest uiterlijk op 1 april van dit jaar de rituitval weer binnen de normen hebben liggen. Al aan het eind van vorig jaar was de vervoerder weer op de goede weg, maar vooral personeelstekort bleek een hardnekkig, langdurig probleem.

Het OV-bureau zelf heeft het afgelopen jaar afgesloten met een tekort van 6,3 miljoen euro. Dat is anderhalf miljoen meer dan begroot en wordt vooral veroorzaakt door de landelijke LBI-index, welke de landelijke bijdrage voor het openbaar vervoer bepaalt.

Naast de jaarstukken is ook de ontwerpbegroting van het OV-bureau voor volgend jaar gepresenteerd. Daarin mikt het bureau op een punctualiteit van 85 procent. Dit moet worden gerealiseerd door middel van het strak monitoren en regisseren van rituitval en de operationele uitvoering van het busvervoer. Ook moet in 2025 de laatste reeks van 68 elektrische bussen instromen. Of het lukt om de hele busconcessie in 2030 emissievrij te krijgen zoals bedoeld, is nog maar de vraag. Door hogere kosten lijkt verdere elektrificatie verder weg. Het OV-bureau gaat kijken hoe men dit in kan gaan richten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *