
Qbuzz gaat in Groningen en Drenthe tijdelijk met zeven bussen rijden afkomstig van de stadsdienst in Berlijn. De bussen komen ter vervanging van de laatste oude streekbussen die nog in beide provincies rondrijden.
Die bussen zijn nieuw ingestroomd toen Qbuzz voor het eerst ging rijden in Groningen en Drenthe, eind 2009. Daarmee zijn ze inmiddels zestien jaar oud. De bussen zijn Euro 5, terwijl nieuwe bussen al jaren aan de Euro 6-standaard voldoen. Qbuzz had nieuwe elektrische bussen besteld bij de financieel geplaagde fabrikant Ebusco. Na gesteggel over de leveringstermijn en de perikelen rond de fabrikant, besloot Qbuzz de order te annuleren.
Ondertussen zijn ook meer bussen nodig voor de uitbreiding van de dienstregeling. De oplossing is nu gevonden in de inzet van een serie van zeven bussen van tien jaar oud, afkomstig uit de Duitse hoofdstad. Deze bussen horen tot een grotere reeks van zeventien bussen, welke door Qbuzz zijn aangeschaft nadat de vervoerder eerder al een andere reeks van hetzelfde type Berlijnse bussen kocht om in allerijl in te zetten in de met opstartproblemen geplaagde nieuwe concessie Zuid-Holland Noord. De zeventien later aangeschafte bussen zijn uiteindelijk niet op de dienst in Zuid-Holland beland.
Qbuzz heeft ervoor gekozen de zeventien VDL Citea-bussen -de dieselvariant van de elektrische stadsbussen welke in Groningen, Assen en Emmen rijden- te verdelen over de concessiegebieden Groningen-Drenthe en Utrecht. Daarnaast worden drie van de zeventien exemplaren nu ingezet als instructiebus. Het OV-bureau Groningen Drenthe was niet meteen enthousiast over het comfort van de bussen: de concessieverlener heeft Qbuzz verplicht de bussen voor Groningen en Drenthe te voorzien van nieuwe stoelen. De oude stadsbusstoelen uit Berlijn werden door het bureau niet geschikt geacht voor de langere reizen op de streekdienst.
Bij het bedrijf Bus-Partners in Katwijk, gespecialiseerd in het ombouwen van bussen voor een tweede leven, stonden de bussen al klaar in een nieuw jasje. In allerijl zijn daar ook nieuwe stoelen in de bussen gezet, om zo inzet na de zomervakantie te kunnen garanderen. Het is de bedoeling dat de bussen ergens volgend jaar weer uitstromen, wanneer er nieuwe zero emissie-bussen in dienst komen. Dit zou gaan om bussen van de Chinese fabrikant Yutong. Deze firma bouwt nieuwe bussen voor de Qliner-diensten en gaat ook een aantal streekbussen (45 stuks) voor Groningen en Drenthe bouwen.
Tegelijk met de instroom van de ex-Berlijnse bussen verandert er meer. De laatste 18 meter lange bussen van Q-link paars, welke op lijn 6 van en naar Delfzijl rijden, gaan een nieuw leven tegemoet op de reguliere streekdienst. Lijn 6 wordt na de zomervakantie verder elektrisch gemaakt, met de al rijdende Q-link bussen van Mercedes-Benz en Heuliez. De extra lange Mercedes Capacity-dieselbussen blijven wel paars en op lijn 6 rijden.